Eleine- Låt inte hatet nå ditt djup

0

Efter första ronden mot kaffemaskinen intas det hemtrevliga spelrummet på ovanvåningen hos Sound Pollution. Idag är det Rikard Ekberg (gitarr/sång) och Madeleine Liljestam (sång) som är på besök inför släppet av senaste albumet, Until The End. Med beskrivande gester och tankfulla svar berättar de om hur viktigt det är att bryta sig loss och visa medmänsklighet.

Ert andra album, Until The End, tar upp många dagsaktuella ämnen. Ett citat som ni har med i marknadsföringen av skivan är; “Reality and truth against lies and greed” Hur gör ni själva för att åtskilja sanning från lögn i dagens flöde?

– Det är riktigt svårt om jag ska vara ärlig, när det gäller personer som Donald Trump är det ganska lätt, säger Rikard. Om någonting sker som är mindre bra och det fortsätter så kan man till 99,9 procent av gångerna följa pengarna och få svaret till varför ingen försöker förhindra händelserna

Albumet har en djup och verklighetsförankrad ton, vad inspirerade er? 

– Första låten till albumet skrevs ganska direkt efter att första skivan hade släppts och det var under en tid då vi fokuserade framåt, säger Madeleine. Varken jag eller Rikard trivdes med de arbeten vi hade och försökte komma på olika sätt att kunna betala vår hyra samtidigt som vi också investerade i Eleine. Så vi bröt oss helt enkelt loss och det är ett budskap vi vill ska nå alla som inte är nöjda med sin livssituation. Är du inte tillfreds så är det lättare att göra det, men samtidigt är det väldigt skrämmande och vi har stundtals levt på extremt lite pengar. Alla är olika och det är bara du själv som vet vad som gör att du känner dig låst. Samtidigt är det viktigt att alla förstår att man kan bli lycklig. Ditt liv kommer inte gå i repris så har du en dröm eller känner att du sitter fast, bryt dig loss. 

– Nu pratar vi om att vara låst genom sitt arbete, men i andra länder kanske det handlar om familjeförtryck eller annat, säger Rikard. Vi löste det genom att jag fortsatte arbeta och Madeleine fokuserade på Eleine, samt att hon arbetade som modell och jobbade med att nätverka. Jag såg hennes potential och visste att det skulle gå bra, efter en tid avslutades mitt arbete och nu är musiken vårt heltidsjobb. 

Vid sidan av Eleine så har ni ett eget projekt, RM Duo, som uppträder på bröllop och andra tillställningar. Skulle ni säga att kontrasterna mellan dessa hjälper er musikaliska utveckling?

RM Duo är drivmedlet bakom Eleine och ett bra sätt för oss att marknadsföra musiken på säger Madeleine. Ofta blir många nyfikna, eftersom vi har en viss stil, och frågar om vi även spelar tyngre musik. Det finns faktiskt ett brudpar som upptäckte bandet efter att vi hade uppträtt på deras bröllop och som nu är fans av Eleine, vilket är jättekul. I framtiden hoppas vi att bandet kommer vara självgående, just nu är det en ganska omfattande övergång och vi tar fler gig som är för Eleine än RM Duo. Något som är bra är att rösten hålls igång eftersom jag sjunger varje vecka, är det akustiska spelningar så varar de i minst tre timmar så uthålligheten utvecklas absolut.

– När det kommer till kontrasterna så är svaret ja, säger Rikard. Jag tycker det är kul med variation och man lär sig hantera en intimare publik. När vi spelar med RM Duo så är vi mitt i centrumet där allting händer och det är ett mycket bra tillfälle att sprida ordet om Eleine. Jag minns en kille som kom fram efter vår senaste spelning på en krog i Helsingborg och sa, ”Ni ser lite tuffa ut, spelar ni något tyngre också?”. Då berättade vi om Eleine och spelningen på Tivoli den 23 februari. Skratt. Han köpte kort därefter en biljett!

Sanity är er senaste singel och handlar om att inte låta sig påverkas för mycket av världen utanför. Hur gör ni för att hålla distansen intakt?

– Om du lyssnar på första refrängen så handlar den till större delen om att behålla sitt lugn, berättar Rikard. Du ska aldrig låta någon trycka ner dig så mycket att du förlorar dig helt i det. Låt det krypa lite på huden, visst finns det sprickor som hat och förtryck kan hitta, men det får aldrig nå ens djup. Omvandla det istället till din egen styrka, alla har sina sätt att göra det på och vissa har inget. Då hoppas jag att de personerna som faller upptäcks av någon som lyckats och på så sätt lyfts upp igen. Många tänker att klart du ska få göra vad du vill och det ska man. Det som är viktigt att veta är att bara man fördjupar sig i något som man brinner för så går det att inspirera andra. Jag tycker personligen att det är otroligt inspirerande att möta sådana personer.

Kan ni berätta om grunden till de historier som återberättas på Until The End. Varifrån kommer de?

– Jag skulle snarare beskriva det till större delen som observationer av orättvisor, samtidigt som det finns delar av oss själva i det, säger Rikard. Jag har till exempel kampen med mig själv efter min strid med anorexia och Sanity är ett verk där jag verkligen delar med av mig själv. Som musiker ger du alltid en del av dig själv, både medvetet och omedvetet. Alla är en del av livet och att nysta i saker, kanske inte alltid mitt eget liv utan också andras, är intressant. Vi sitter här i trygghet på Sound Pollutions huvudkontor, men någon annanstans så sprängs en vägg och det finns de som går igenom saker vi inte ens kan föreställa oss. Vissa tänker tyvärr att så länge det inte händer mig, då händer det inte. 

– Medmänsklighet är en stor del av mitt liv, men det går inte att engagera sig i allt och alla för det orkar ingen, säger Madeleine. Du kommer inte räcka till då, men att visa medmänsklighet genom att tänka sig in i situationer som andra går igenom kan ge många svar. Så klart har det funnits situationer när jag reagerat och ifrågasatt, men Rikard som är bra på att läsa av folk kanske har sett och förstått. Så innan man dömer tänk dig in i deras situation och fråga dig själv hur du tänkt eller känt om det varit omvända roller.

Den 23 februari släpps albumet och det firas med stor fest på Tivoli i Helsingborg. Är det inte otäckt att både arrangera och betala för sin egen releasefest?

– Med tanke på allt arbete som vi har lagt ned på skivan och allt som vi åstadkommit efter första albumet (Eleine, 2015), så är svaret nej, säger Madeleine. Vi vill fira att Eleines andra album släpps tillsammans med alla som varit med på resan och gjort allt möjligt för oss. Förra året på Gefle Metal Festival så var klockan exakt 17:30 när vi klev av scenen, i samma ögonblick small vår låt Death Incarnate över en miljon streams på Spotify. Så detta är vårt sätt att ge tillbaka.

– Stödet som vi har från våra hardcorefans är otroligt, vi är verkligen bortskämda med fans som skriver till oss dagligen, säger Rikard. Små saker som att de frågar hur vi mår, kommentarer på senaste singeln och liknande betyder otroligt mycket för oss. Det är så långt ifrån vad man trodde som liten, när man drömde om att vara musiker. Sedan är vi otroligt stolta över albumet för utvecklingen hörs så tydligt och det känns som om att nu börjar det verkligen på riktigt.

Musikbranschen är som vi alla vet mycket tuff, speciellt mot kvinnor. Meetoo-kampanjen och dess hårdrocksavknoppning KillTheKing har gjort att många kvinnor nu vågar tala om de sexuella ofredanden de har råkat ut för. Ska det verkligen behöva bli såhär innan folk reagerar?

Jag har tack och lov varit väldigt skonad, säger Madeleine. Det värsta som har drabbat mig är människor som försökt förminska mig. Personligen tycker jag att det är bra att det finns grupper där man får stöd och mod att göra sin röst hörd. För det är säkerligen många som inte skulle våga annars av rädsla att karriären ska ta skada. Sedan kan man diskutera varför det egentligen ska behövas och det ska inte finnas anledningar till det.

– Människan skulle ha en grundbasis som bestod av ömsesidig respekt mot varandra, säger Rikard. För talang har inget kön, både jag och Madeleine är ledare i Eleine. Jag ser det rent ut sagt som idioti att det finns de som beter sig på ett sådant sätt, att kampanjer som Metoo och KillTheKing ska behövas.

Text: Gabi Mattsson

About Author

Skribent med fokus på recensioner och intervjuer. Rycker in som fotograf när tillfälle erbjuds och skriver även för Sweden Rock Magazine.