Ont blod är tjockare än vatten – premiär på Club Bad Blood

0

Natten var ung och förväntningarna höga när Club Bad Blood i lördags slog upp portarna på Moriskan i Malmö. Platsen för evenemanget var Moriska Paviljongen (med de klassiska lökkupolerna) och frågan är om man hade kunnat välja en bättre lokal för ett sånt här evenemang? Troligtvis inte. Jag som aldrig har satt min fot där tidigare charmades snabbt av lokalen, elegant och rymlig utan den svettigt klaustrofobiska känslan som de flesta klubbar i city erbjuder. Dessutom vill både jag och min kollega Sofia passa på att hylla över valet att samköra med Kulturbolaget som tidigare under kvällen haft inga mindre än Helsingforsvampyrerna The 69 Eyes på scen – på så sätt hann man med att se både konserten på Kulturbolaget, samt gå på invigningen av Club Bad Blood – Kanon!

I stora salen hade man satt upp scenen där kvällens konsert skulle ta sin plats och klubbens DJ’s, tillika arrangörer Anastasia och Malin (”Bad Blood Bitches”), var även de stationerade här varifrån de serverade Hårdrocksklassiker natten lång. Jag vill påstå att de höll ett bra flyt i musiken utan att fastna i de vanligaste hit-fällorna, personligen kan jag inte annat än att gilla DJ’s som lyckas varva mindre kända KISS låtar med Motörhead & Girlschool under loppet av ett par minuter.

Visst har Malmö haft fler rockklubbar? Vissa har kanske kommit och gått av en anledning  men någon enstaka finns kvar, fast handen på hjärtat – är de särskilt spännande? Trötta dansgolv, fem-i-tre ragg och rockklassiker på repeat kan jag i alla fall klara mig utan, och just därför är det skönt och rent utsagt uppfriskande med två tjejer som tar nya tag med ett fräscht koncept och en vision som jag kan känna engagemang för – att slå ett extra slag för kvinnor inom hårdrocken.

Bad Blood upprätthöll en skön stämning under kvällen som gick av stapeln utan att det blev någon direkt köttmarknad utav det hela, men hårdrockare brukar inte ha några större problem att samsas under samma tak.

_MG_1381Stämningen och temperaturen kom att höjas ytterligare några grader när inga mindre än The 69 Eyes gjorde éntre till besökarnas jubel och förvåning framåt småtimmarna.
Ryktet om vampyrernas ankomst spred sig tidigt som en löpeld genom folkvimlet och inom kort var autografskrivandet och fotograferandet ett faktum. Dock utan att märkbart störa medlemmarna.

Jyrki69 menade att ”Det är inga som helst problem, det är därför vi är här”.

Så småningom mattades även det av och rockhjältarna fick avnjuta sin kväll ifred vid DJ båset där de såg ut att trivas hur bra som helst.
Rykten säger att Jussi69 även bjöd in tjejerna till att DJ:a på sin egen rockklubb ”Bar Bäkkari” i Helsingfors, och bättre betyg kan man nog inte få eller vad säger ni?B

_MG_1337
Förutom mingel och rockhits bjöd kvällen på två rykande heta gig av Malmös egna Godass med höggravid sångerska(!) samt Crucified Barbara. De senare som har gjort sig ett riktigt stort namn de senaste åren genom spelningar världen över och sina tre album i bagaget varav den senaste ”The Midnight Chase” släpptes under förra året.
Det första som slog mig när banden började lira var hur otroligt bra ljudet var, stundtals faktiskt bättre än på betydligt större ställen som KB eller Mejeriet. Scenen i sig var inte mycket högre än att den nådde upp till midjan på publiken men det skulle jag vilja påstå var till allas fördel då det bjöd in till en intim spelning med bra kontakt mellan band och fans.
Under den dryga timmen som Crucified Barbara spelade hann de bjuda på samtliga av deras nu moderna klassiker som ”Losing the game” och ”In distortion we trust” men även en riktigt tight cover på Motörheads ”Killed by death” och detta utan att låta som ett andra klassens Wendy o Williams, bara en sån sak.
Uppskattningsvis kom det ett antal hundra gäster till Bad Bloods premiärkväll, definitivt fler än som besökte kvällens spelning med The 69 Eyes på KB.
Fortsätter tjejerna i den här stilen med samma sköna stämning, samma priser i baren och hyggliga liveband så är det bara en tidsfråga innan Bad Blood har Malmöpubliken i sin hand.

Text: Martin Jönsson
Foto: Sofia Hellberg (Satanja)

About Author