Visuell perfektion av Rammstein i Stockholm

0

Uttrycket ”stil över substans” används ofta i tid och otid. När ett band associeras med extravaganta scenkläder, ett påkostat scenbygge och generöst med pyroteknik rullas genast ögonbryn och pannor rynkas.

Med detta i åtanke har Rammstein ofta hamnat i skottlinjen för sin tunga och mäktiga men monotona metal. Väl på scen är det dock knappast någon som ifrågasätter tyskarna och det gjorde sannerligen ingen när bandet igår intog Ericsson Globe igår för att bokstavligt talat sätta fyr på en nerfrusen Stockholmspublik.

Godis för ögonen
Att sammanfatta en spelning med Rammstein med ord känns som en förolämpning mot bandet, men det som bjuds på är godis för ögat av bästa tyska kvalitet. Efter att ha huggit och svetsat sig genom en del av scenbygget inleder bandet med Rammelied, introspåret från senaste fullängdaren Liebe ist für alle da för att genast gå in på B******** från samma platta.

Sen avlöser det ena viseulla fyrverkeriet det andra. Eldvägg efter eldvägg värmer konsertscenen under Feuer Frie, spädbarnsdockor med laserförsedda ögon exploderar under Wiener Blut, en ”konsertbesökare” eldas upp på scenen under passande numret Benzin och under buskishitten Pussy åker frontmannen Till Lindemann på räls längs scenen och sprutar ner publiken med en enorm rosa peniskanon. Under extranumret publiksurfar sedan bandets keyboardist Christian Lorentz, på en gummiflotte.

Varje sekund är en fest för ögat och att musiken ofta spelar andrafiolen till scenshowen känns naturligt och befogat när den är så nära perfektion det går att komma. Efter avslutande Engel tackar Lindemann publiken på svenska. De efterföljande applåderna är välförtjänta.

Låtlistan för kvällen var:

Rammelied
B********
Weidmanns Heil
Keine Lust
Weisses Fliesch
Feuer Frei
Wiener Blut
Frühling In Paris
Ich Tu Dir Weh?
Liebe Ist Für Alle Da
Benzin
Links 2-3-4?
Du hast
Pussy?
Sonne
Haifisch
Ich Will
Engel

 
Alexander Skogberg

About Author