Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    CrankItUp.se
    • NYHETER
    • BILDGALLERIER
    • RECENSIONER
    • INTERVJUER
    • FESTIVALER
    • KONTAKT
    CrankItUp.se

    AC/DC-Vinprovning på Rocks

    0
    By CrankItUpCrew on 18 mars, 2012 Recensioner

    16/3-2012

    Tottie är vinkännare!

    .

    CrankItUp inviterades till den privata vinprovningen av AC/DCs viner som ägde rum på Rocks i fredags. Painkiller Horde samarbetade med AC/DC The Wine, AC/DC Machine, Close Up Magazine och Giertz Vinimport för att styra upp denna grymma tillställning.

    AC/DC har alltså tillsammans med erfarna vinmakare tagit fram fem olika viner som nu har lanserats. Samtliga viner produceras av en av Australiens stora vinproducenter Warburn Estate. Dessa fick vi provsmaka i två timmar innan själva releasefesten öppnade för allmänheten.

    .

    Vin Nr.1 – Hells Bells

    Detta vin är 100% Sauvignon Blanc. Det kommer från det kända Marlboroughdistriktet i Australien. Musten har jäst i rostfria, temperaturkontrollerade ståltankar och har inte alls varit i kontakt med ek. Det smakar torrt, friskt och har starka inslag av passionsfrukt, päron, lime och nässlor. Passar bra till lättare rätter som fisk eller skaldjur.

    Jag tyckte att vinet var helt okej, men hade kanske lite för kraftigt fruktig smak.

    Artikelnummer: 74700-09
    Pris: 714:- (6 x 750 ml)

    .

    Vin Nr.2 – Thunderstruck

    Detta vin är helt och hållet gjort på Chardonnay och kommer från Hilltops, New South wales i Australien. Vinet har lagrats i fem månader på ettåriga franska och amerikanska 300-liters ekfat. Även detta är ett torrt vin med fruktiga inslag av nötter, smör, vanilj och apelsin. Vinet passar bra till grillade fiskrätter eller till ljust kött.

    Jag tyckte att man kände smak av smörkola, vilket jag tydligen hade rätt i. Detta var inte lika starkt fruktigt som det första vinet och hamnar helt klart högt upp på listan av de godaste vita viner jag någonsin druckit!
    Artikelnummer: 74680-09
    Pris: 714:- (6 x 750 ml)

    .

    Vin Nr.3 – You Shook Me All Night Long

    En Moscato från South Eastern Australia. Har inte varit i kontakt med ek. Smakar sött, mycket friskt och aromatiskt med inslag av grapefrukt och passionsfrukt. Har en lite lättare, pärlande stil och serveras välkylt som drink eller till frukt- och bärdesserter.

    Det här var ett extremt gott vin som verkade falla alla i smaken. Jag tyckte att det smakade rätt mycket av fläder, vilket alltid är gott. Det konstiga med det här vinet var att jag inte tyckte att det var för sliskigt även fast det var så pass sött. Det var verkligen ett mycket gott vin.
    Artikelnummer: 74164-09
    Pris: 714:- (6 x 750 ml)

    .

    Vin Nr.4 – Highway To Hell

    Det första röda vinet vi fick smaka på (äntligen, tänkte jag som föredrar rött). En Cabernet Sauvignon från South Australia. Det har lagrats i åtta månader i ett år gamla franska 225-liters ekfat. Smakar fruktigt med fatkaraktär och inslag av svarta vinbär, plommon, eukalyptus, kaffe och mörk choklad. Passar bra till lamm-, gris- och nötkött och även till kryddiga vegetariska rätter.

    Det här var favoritvinet enligt mig! Det kändes som ett vin man kan dricka rätt mycket av utan att tröttna på det. Det smakade rätt mycket av svarta vinbär och kändes lättdrucket just av den enkla anledningen; det var så gott! Det här är vinet det kommer satsas mest på nu i början och till sommaren kommer vi nog kunna hitta det på hyllorna på Systembolaget.
    Artikelnummer: 74765-09
    Pris: 714:- (6x 750 ml)

    .

    Vin Nr.5 – Back In Black

    En Shiraz från Barossa, South Australia. Även detta vin har lagrats i åtta månader i ett år gamla franska 225-liters ekfat. Smaken är ung, generöst fruktig med fatkaraktär och inslag av björnbär, plommon, örter, peppar och vanilj. Passar bra till lamm-, gris-, nötkött och kryddiga vegetariska rätter.

    Det här var också ett gott vin. Det smakade mer åt körsbärs-hållet och hade, så som den shiraz det är, en lite strävare och kraftigare smak. Personligen föredrar jag dock det tidigare nämnda röda vinet, Highway To Hell.
    Artikelnummer: 74741-09
    Pris: 714:- (6 x 750 ml)

    .

    Vinerna kommer tills vidare endast att säljas i 6-pack och man kan beställa dem i butik eller på Systembolagets hemsida. Det första vinet som når hyllorna kommer som sagt att bli Highway To Hell och flaskorna kommer kosta 119 kronor styck. Lottie Söderberg från Giertz Vinimport är mycket nöjd med dessa viner dels för att de är riktigt goda och dels för att de har lyckats ”sälja sig själva” och blivit populära utan att de har behövt marknadsföras speciellt mycket.

    Jag är inte speciellt förvånad över detta. Vem vill inte dricka AC/DC-vin liksom?! Det är nog många som har sett fram emot denna lansering och jag tycker att det var helt rätt att ordna denna releasefest. Lottie påpekade även hur trevligt det har varit att få så många telefonsamtal från folk som är nyfikna på vinets lansering. Hårdrockare är uppenbarligen lite trevligare att ha att göra med än de ”vinfantaster” som hon vanligtvis brukar prata med.

    Det var en galet bra kväll. Vi som var på den privata vinprovningen fick dricka i princip hur mycket vin vi ville gratis under de två timmarna innan själva krogen öppnade. Vi serverades snittar fyllda med kyckling och ren bland annat. Snittarna fick extremt många pluspoäng bland besökarna och den starka vitlökssmaken uppskattades mycket (även fast det blev väldigt mycket tuggummituggande bland allihopa efteråt).

    När releasefesten körde igång fylldes Rocks snabbt upp med folk. De hade lite speciella gäster på plats i form av till exempel Houston, Pontus Snibb (Bonafide) och Eric Young (Crashdiet). Highway To Hell-vinet serverades till specialpris hela kvällen och de lottade ut AC/DC-tröjor till fem lyckliga vinnare. Det var med andra ord mycket som hände under kvällen och det var helt klart på Rocks man skulle befinna sig.

    Det var en mycket välorganiserad tillställning och jag är glad över att jag fick vara på plats!

    .

    Bäst: Vinet Highway To Hell och kvällen i helhet.
    Sämst: Svårt val. Ingenting var sämst egentligen.
    Betyg: 9/10

    .

    HÄR hittar ni bilderna som jag och Christopher Mason tog under kvällen.

    Annelie Tottie

    CrankItUpCrew

    Relaterade Inlägg

    Dead by April – N3, Trollhättan (2026-05-02)

    Dahlia – N3, Trollhättan (2026-05-02)

    The Baboon Show – Mejeriet, Lund (2026-04-18)

    crankitup.se

    @thebaboonshowofficial levererade en spelning på @ @thebaboonshowofficial levererade en spelning på @mejerietilund som kändes mer som en urladdning än en konsert. Energin var konstant hög, med ett band som aldrig släppte taget om publiken och ett golv som svarade direkt. Det var rått, svettigt och kompromisslöst, precis så som det ska vara live. En kväll som påminde om varför de fortfarande är ett av Sveriges mest pålitliga liveband!

Se Agnes bilder på vår hemsida!
    One Night Only (Twice) – Backstage Rockbar, Trollh One Night Only (Twice) – Backstage Rockbar, Trollhättan

När eliter som Frank Ferrer (ex. Guns N’ Roses), Johnny Griparic (ex. Slash), Conny Bloom (ex. Electric Boys) och Bob Fridzema (ex. Glenn Hughes) bestämmer sig för att slå sig ihop och spela sina 70-tals favoriter blir det tung-gung utan dess like.

Fullständigt galleri hittas på våran sida https://www.crankitup.se
    En sorgens dag! En av världens största musikikone En sorgens dag! 
En av världens största musikikoner död efter hjärnblödning.
Ace Frehley 1951-2025

Foto: Petter Hellman

#acefrehley
    Blod, svett och klassiskt dödsmangel på Debaser St Blod, svett och klassiskt dödsmangel på Debaser Strand. Cecilia var där – läs hennes recension av Dismember på CrankItUp.se

@dismember_official @debasersthlm
    Tomas “Tompa” Lindberg 1972 – 2025 En sorgens dag Tomas “Tompa” Lindberg
1972 – 2025

En sorgens dag för metalvärlden. Frontmannen från At The Gates har lämnat oss.
Må han vila i frid.

Foto: Ester Segarra
    Trollhättan Rock City 2025 Kiss Alive fyller 50 å Trollhättan Rock City 2025

Kiss Alive fyller 50 år.
En heldag med föreläsningar, livemusik, försäljare, tävlingar & mingel om ett av världens mest ikoniska band.
Givetvis var Crank it up oxå där!

Bilder från eventet hittas här: https://crankitup.se/trollhattan-rock-city-2025

KISS , Kissarmy , Trollhättan Rock City
    🔥 AC/DC tog över Ullevi inför 64 015 galna fans – 🔥 AC/DC tog över Ullevi inför 64 015 galna fans – och vi var där!
Det blev en kväll full av pyroteknik, öronbedövande gitarriff och ren rockmagi i Göteborgs sommarkväll. 🤘

📷 Vi fångade ögonblicken –  hela fotogalleriet från en av årets mäktigaste konserter hittar ni på crankitup.se!

@acdc @livenationswe
    Idag minns vi Chester Bennington – en röst som gav Idag minns vi Chester Bennington – en röst som gav kraft åt våra känslor och hjälpte oss genom mörkret. Din musik lever vidare, starkare än någonsin. 💔🎤 #RIPChester #LinkinPark @linkinpark
    Supergrym spelning av Dökött på @subkultfestivalen Supergrym spelning av Dökött på @subkultfestivalen.
    Följ på Instagram
    Kategorier
    • Aktuellt
      • Amplified
      • CrankItUp Exclusive
      • CrankItUp Spotify
      • Video
    • Artistblogg
    • Bildgallerier
      • Bildgallerier 2012
      • Bildgallerier 2013
      • Bildgallerier 2014
      • Bildgallerier 2015
      • Bildgallerier 2016
      • Bildgallerier 2017
      • Bildgallerier 2018
      • Bildgallerier 2019
      • Bildgallerier 2020
      • Bildgallerier 2021
      • Bildgallerier 2022
      • Bildgallerier 2023
      • Bildgallerier 2024
      • Bildgallerier 2025
      • Bildgallerier 2026
    • Festival
      • Bråvalla
      • Copenhell
      • Festivalserie
      • Gefle Metal Festival
      • Getaway Rock Festival
      • Metallsvenskan
      • Metaltown
      • Muskelrock
      • Sabaton Open Air
      • Skogsröjet
      • Subkultfestivalen
      • Sweden Rock Festival
      • Vicious Rock Festival
      • Wacken Open Air
    • Intervjuer
    • Recensioner
      • Albumrecension
      • Liverecension
    • Reportage
    • Tävla och Vinn
    • Tips
    • NYHETER
    • BILDGALLERIER
    • RECENSIONER
    • INTERVJUER
    • FESTIVALER
    • KONTAKT
    Senaste inläggen
    • Dead by April – N3, Trollhättan (2026-05-02)
    • Dahlia – N3, Trollhättan (2026-05-02)
    • The Baboon Show – Mejeriet, Lund (2026-04-18)
    • Frantic Amber – Backstage Rockbar, Trollhättan (2026-04-04)
    • LÝSIS – Backstage Rockbar, Trollhättan (2026-04-04)
    Facebook Instagram TikTok X (Twitter) YouTube
    © 2026 CrankItUp.se | All Rights Reserved

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.