Nuclear Blast Records
Släpptes den 29 januari 2016
Sedan första albumet, The Metal Opera (2001), har sångaren och upphovsmannen Tobias Sammets fantasiväv av power metal och förhäxningar, änglar och fågelskrämmor växt till nya berättelser och en bejublad liveakt. Ghostlights, den sjunde delen i metaloperaprojektet Avantasia innehåller både nytt och gammalt. Under sex album har lyssnaren fått följa olika berättelser och Ghostlights tar vid där föregångaren The Mystery Of Time (2013) slutade, hos en sökande vetenskapsman i 1800-talets England som försöker sig på att mixtra med tiden för att rädda mänskligheten.
Det stora frågetecknet är inledningen. Inte för att låten i sig är dålig, tvärtom. Mystery Of A Blood Red Rose är en lättsam, nästan klämkäck rocköppning. Frågan är varför den ligger först då andra spåret, svepande och överdådiga Let The Storm Descend Upon You, på alla sätt är en rimligare portal till den resa genom tid och mysterier som Ghostlights vill vara. Seduction Of Decay är en intressant korsning av tristess och ljuvlighet. Sömnigt orientaliska toner som hämtade från Edguys Mandrake (2001), stelbenta verspartier och fantasilösa riff till trots: refrängen hör till de finaste stunderna på en Avantasia-skiva sedan The Wicked Symphony (2010). Problemet är att den kommer in alldeles för sent och ger en i övrigt utmärkt låt ett mycket tamare avslut än den förtjänade. Herbie Langhans (Sinbreed) lyckas med konststycket att förstöra den mjukt mörka Draconian Love genom att låta som en tröttare version av Michael Stipe (R.E.M.). I sig en mycket vacker låt som med någon av de andra gästsångarna, ex. Jorn Lande, hade kunnat bli en riktig pärla. Pigga och småkäcka Unchain The Light lyfter däremot som en drillande vårfågel och när nu Sammet kliver upp på schlagerscenen borde det vara med den här bensprittaren och ingenting annat.
När det gäller kvalitet är Avantasia i vanlig ordning pålitliga och lämnar inget åt slumpen. Det som skaver på Ghostlights är exakt samma sak som Avantasia har dragits med till och från sedan andra albumet The Metal Opera Pt. 2 (2002). Som helhet får man inte till svänget, mystiken och pulsen som fanns på debuten, The Metal Opera (2001). Idéerna känns urvattnade och melodierna tunna. Allt är naturligtvis proffsigt, något annat hade jag inte väntat mig. Den ovälkomna överraskningen är att inget av de tolv spåren hör till Avantasias höjdpunkter.
Betyg 6/10
Spår:
1. Mystery Of A Blood Red Rose
2. Let The Storm Descend Upon You
3. The Haunting
4. Seduction Of Decay
5. Ghostlights
6. Draconian Love
7. Master Of The Pendulum
8. Isle Of Evermore
9. Babylon Vampires
10. Lucifer
11. Unchain The Light
12. A Restless Heart And Obsidian Skies
Medlemmar
Tobias Sammet – sång
Sascha Paeth – leadgitarr
Michael Rodenberg – orkestrering
Gästmusiker
Jorn Lande – sång
Dee Snider – sång
Sharon den Adel – sång
Herbie Langhans – sang
Oliver Hartmann – gitarr
Bruce Kulick – gitarr
Michael Kiske – sång
Bob Catley – sång
m.fl
Text: Julia Gill