BACKDRAFT – ”This Heaven Goes To Eleven”
(GMR Music)
Ett skämt. Ett skämt är bra att öppna med! Jag är lite spänd inför att lyssna igenom skivan. Kommer det vara ett ”Luftdrag Från Baken” eller ”Oförbrända Brandgaser Som Exploderar I Mitt Vakuum?
Första lyssningen ger ett blandat intryck.
Backdraft blandar den lätt uttjatade textraden ”Turned upside and inside out/ you got me running like a fool” med den genialiska ”i’ll trade all my tomorrows for a single yesterday/You’re running like we’re running out of time” på spåret ”Yesterdays and Tomorrows” och jag är helt fast i låten, den har allt. Desperat skrovlig röst, mjukt desperat röst, gitarrdesperation och gung som skulle göra mormor desperat.
”You hit me with a wall of silence…//…I strike back with verbal violence” målar upp bilden. Bilden av den relation som beskrivs. Jag gillar att det inte ”bara” är hårda häftiga bitar på skivan som annars känns lite spjuveraktig.
”Yesterdays and Tomorrow”s och ”Weel of No Fortune” sitter redan inuti mitt huvud.
Lynyrd Skynyrd, Thin Lizzy, AC/DC, ZZ Top, lite mer sothern soul rock och så fortsätter jag att rada upp alla som kan vara möjliga influenser. Men ärligt känns det som att Backdraft drar oss alla under näsan. Det känns som att Jonas Åhlén (vocals), Robert Johansson (gitarr), Jon Sundberg (gitarr), Mats Rydström (bas) och Niklas Matsson (trummor har bestämt sig för att göra ett album som tvingar en sådan där som mig att skriva att Backdraft har lyckats blanda allt och därför har de hittat ett eget sound. Backdraft har hittat ett eget sound. Det låter svängig
Jonas’ och Niklas’ röster fungerar lika bra ihop som Kurt Russel’s och William Baldwin’s rollkaraktärer i Eldstorm. Skivan saknar alla former av bad guy, eventuellt ett gästinhopp av ”The för kort album”-skurken…
Betyg: 8 / 10
Dave A. Bertram