Metal Blade Records
Släpps 12 juli
Få black metalfantaster kan ha undgått mytomspunna Batushkas genomslag på den internationella scenen med debutskivan Litourgiya (2015). Tyvärr ledde Litourgiyas framgångar till en rättslig tvist om bandnamnet mellan grundaren Krzysztof Drabikowski och den tidigare sångaren Bartłomiej Krysiuk. Båda parter planerar att fortsätta använda namnet under egen musikalisk flagg. Nya skivan Hospodi släpps av Bartlomiej Krysiuks version av Batushka, knappt två månader efter Drabikowskis Batushkas Панихида.
Hospodi, ett gammalt slavisk ord för Gud, öppnar mäktigt med olycksbådande kyrkklockor som vittnar om en andra (tredje med Krzysztof Drabikowskis nysläppta uppföljare) omgång mörk mässa. När den österländska otodoxa kyrkans stämningsbyggande melodier korsas med gregorianskt mässande och rituella intonationer byggs den atmosfär som kännetecknar bandets koncept. Föregångaren Litourgiya var ett unikt tillskott till genren med den hårfina avvägningen mellan ortodox black metal och traditionella kyrkomusikaliska influenser. Hospodi håller fast vid temat med ett nytt stuk. Riffen är längre och färre samtidigt som tempoväxlingarna och det experimentella i ljudbilden är mer sparsmakat. Fokus ligger mer på distade gitarrer än stämningsbyggande dämpade riff och känslan blir mer ett begravningståg än den mörka mässa Batushka gjort sig kända för. Variationen på kvaliteten och intensiteten är stor men lämnar utrymme för höjdpunkter som Polunosznica och det mer energiska spåret Szestoj Czas att skaka liv i kyrkbänken. Krysiuks sång har utvecklats åt rätt håll sedan debuten och så väl rensång som growl lyfter den mindre utsvävande instrumentella sektionen.
Krysiuk lyckas skickligt med konststycket att ytterligare expandera Batushkas vokala ljudbild. De få ljusglimtarna bidrar till att hålla intresset uppe men Hospodi känns bitvis trist och ojämn i kvaliteten. Särskilt den instrumentella biten lämnar mycket att önska med ljumna riff och bitvis monotona takter. Att trampa ny mark med ett band som klyvts mitt i tu kräver en stark identitet och Krysiuk har en bit kvar till den autenticitet som kännetecknat Batushka.
Betyg: 5/10
Spår
1. Wozglas
2. Dziewiatyj Czas
3. Wieczernia
4. Powieczerje
5. Polunosznica
6. Utrenia
7. Pierwyj Czas
8. Tretij Czas
9. Szestoj Czas
10. Liturgiya
Medlemmar
Paweł Jaroszewicz – Trummor
Bartłomiej Krysiuk – Sång