En nyhetsrubrik om en hockeyspelares återkomst till NHL inspirerade till bandets namn. I år gör kanadensarna en egen återkomst efter tre års tystnad. Comeback Kid startade vid millennieskiftet och har sedan dess varit ett viktigt namn för hardcore-genren. Speciellt då de lyckats locka fans till de våldsamma scenerna i Kanada, USA och Europa. Senaste skivan Outsider väcker komplexa tankar men öppnar även upp för ärliga diskussioner med sångaren och gitarristen Andrew Neufeld.
Berätta om omslaget och hur det är kopplat till titeln Outsider.
– Konstverket är gjort av konstnären Mike Parisella, som går under namnet Slimesunday på sociala medier.
Vi tyckte om ett verk han gjort, som han sedan ändrade efter våra önskemål. Omslaget var verkligen någonting vi alla höll med om. När det kommer till att bestämma sig kring omslaget, medan vi spelar in, så behöver vi bara finna en medelväg. Vi är riktigt nöjda över hur det artade sig.
Mannen på omslaget har på sig en kappa, jeans och kängor i svart. Ganska alldagligt om du frågar mig. Dock syns även en skada i huvudet. Hur identifierar ni en outsider? Är det någonting som sitter på utsidan, insidan eller både och?
– Försök inte att överanalysera vad snubben har på sig. Skratt. Han är bara en vanlig kille, men han brottas ändå med någonting. Titeln Outsider är en uppmaning till människor med briljanta idéer att utveckla dessa även om de blir sedda som utstötta eller konstiga. Det handlar om de vackra känslor som för vår värld in i framtiden. Ofta fullföljer inte folk dessa känslor utan de blir liggande på vägen innan de någonsin når ytan.
Känner ni er utstötta som spelar i ett hardcore-band när det är en liten genre i jämförelse med dagens elektroniska musik och radiomusik?
– Inte alls. Mångfald är nyckeln.
Kan ni förställa er att rockmusik en vacker dag kommer att regera över världen igen?
– Det beror på vart du är i världen. På vissa stället gör rockmusik fortfarande det.
Bandet startades år 2000. Ni har sett hur de sociala medierna har utvecklats. Ur ett hardcore-bands perspektiv, är scenen mindre farlig nu när allting kan filmas och publicerat för hela världen att se? Tror ni att det skapar varningssignaler för åskådare och band?
– Det är en bra fråga. Det tror jag absolut. Jag kan inte ens räkna på fingrarna hur många kniviga situationer vi har hamnat i. Speciellt när vi turnerade i USA under mitten på 2000-talet. Våld och gräl var generellt sätt mycket galnare då. Eller så kanske jag inte ser lika mycket av det nu när jag är vuxen. Men idag måste människor tänka en extra gång innan de säger eller gör någonting. Det är så enkelt att fastna på film och bli blottad för hela världen.
Vad var ert mål med att skriva detta album? Både musikaliskt, textmässigt och konceptuella.
– Det är olika låtar och olika inspelningar. Målet var att skriva en roligare Comeback Kid-platta som skulle fungera och låta bra live. Vi försökte vara mer uppenbara med våra teman och förstorade saker vi tyckte var viktiga. Vi försökte knuffa det melodiska materialet framåt. På vår förgående platta Die Knowing (2014) känner jag att det var de melodiska bitarna som separerade sida A från B. Textmässigt hade jag inte andra visioner än att ventilera mina känslor om livet; mentala problem, ångest, omåttlighet, vart vi kommit i denna digitala värld samt fascismen som växer sig större i detta nu.
På låten Absolute gästar ingen mindre än Devin Townsend, även han kanadensare. Främst känd inom metal är Devin en riktig musikmaskin med flera strängar på lyran. Framförallt har han gjort sig känd som den excentriske frontmannen i Strapping Young lad.
– Vi hade ett parti i låten som jag tyckte att hans röst skulle passa till. Så jag skrev till honom och frågade om han var intresserad. Han ville höra låten innan han bestämde sig, så jag skickade den till honom. Sedan spelade han in några spår och skickade tillbaka till oss för att mixa ihop. Jag tycker verkligen att slutresultatet blev bra.
Är texten i Absolute på något sätt länkat till döden?
– Den handlar mer om att sabotera en del av ditt liv för att göra plats för någonting annat. Idén om att tvinga fram en förändring.
I musikvideon till Surrender Control ser man en man korsa ängar och vatten med ett förvirrat ansiktsuttryck. Vad symboliserar detta?
– Den handlar om att överkomma sina egna demoner. Man misslyckas ibland, men man måste fortsätta kämpa.