8:e juli 2011. Gävle.
Det är en ansenlig samling människor som har dykt upp för att se
Danzig framföra sin mörka hårdrock på Getaway Rock Festivals största
scen denna fredagkväll. Det är dock inte många musiker på scen när
utsatt tid passeras med både fem och tio minuter och vad detta beror
på är högst oklart. Vad som dock blir smärtsamt uppenbart när det väl
börjar ljuda från scen är att någon har gjort bort sig och ett gäng
frågor hopar sig; Varför låter det så illa? Varför är trummorna så
obönhörligt höga i mixen? Varför hörs inte Glenn överhuvudtaget? Är
det ens ett av Danzigs alster som spelas?
Herr Danzig blir, eller är kanske redan innan, uppenbart upprörd över
situationen och både sladdar och monitorer ryker all världens väg.
Innan första låten ens avslutats så har två roddare hunnit plocka bort
två monitorer och diket har rensats från fotografer samtidigt som ett
långfinger ges till en leende ljudansvarig på scen med löfte om möte
efteråt.
Instundande ”Twist of Cain” ligger som i ruiner och pyr, medan det sedan
ordnar upp sig i ”Hammer of the Gods”” och vi äntligen får chansen att
avnjuta en trevlig kväll tillsammans i solnedgången. Vi bjuds på
hyllningar av Johnny Cash ”The original man in black” som tackas med
ett framförande av låten ”Thirteen”, samtidigt som publikens insats
tydligt uppskattas av en kokande frontman.
Ett framträdande som detta lämnar en alltid en aning kluven, för där
det å ena sidan är tråkigt att Danzig ska behöva klättra upp på
mixerbordet och hota tekniker med stryk för att få bra ljud så
uppskattar man att han tar fighten för publikens skull där hot om att
spela hela natten lång inkluderas.
Betyg: 6/10
Kim Frost
Foto: Peter Tvärberg/Patrick Forsgren/Henrik Hardebrink. CrankItUp.se