Datum: 2015-11-09
Måndagen den 9:onde november 2015 är en dag som många stockholmare sent kommer att glömma. Live Nation bjöd på en högst lovande kväll med inga mindre än Carcass, Obituary, Napalm Death, Voivod och Herod. Som en pansarvagn körde Deathcrusher-gänget in på Klubben och garanterade att ingen lämnade stället utan brutal nackspärr. Konserter med band av sådan kaliber bjuds det sällan på, och många förväntansfulla hårdrockare lyckades fylla den utsålda konsertlokalen.
Herod
Den Schweitziska progressiva sludge kvartetten Herod inleder denna kväll. Förra året släppte grabbarna sitt debutalbum They Were None, som blandade tung sludge med hårt Meshuggah-aktigt tuggande. Trotts bristen på basist, levererar gitarristerna Pierre Carroz och Bertrand Pot tillräckligt med bas på sina åtta-strängade gitarrer för en minst sagt häftig upplevelse.
Konserten börjar dock slött, utan något tillsvidare intressant inträde. Framför en fundersam publik så meddelar den blyga frontman David Glassey att han är förjävligt sjuk. Men att må pyton är ingen ursäkt för gänget att spara på krutet. En minut senare är det inte en enda på scenen som inte headbangar livet ur sig på scenen. Att se en sådan grupp leva för sin musik, trots en gles publik, är en fantastisk sak att få uppleva. I en massiv explosion av energi, där ingen kroppsdel vill vara stilla till det tunga ljudet, röjer medlemmarna som om det inte fanns någon morgondag. Det slutar med att David själv far ut i publiken och ställer sig bredbent i publiken. Där vrålar han som en brunstig gorilla tills det är dags att avsluta föreställningen. När Herod lämnar scenen så har bandet absolut skaffat flera fans.
Betyg: 7/10
Voivod
Kanadensiska progressive-thrash kvartetten Voivod är minst sagt veteraner inom branschen. Med hela 13 album och fantastiska 34 år på nacken så har Voivod genomlevt den mesta. Som ett av de första thrash-banden att uppmärksammas utanför Kanada har grabbarna spridit sin science fiction inspirerade musik världen över. Framförallt till alla förväntansfulla fans framför scenen.
När Voivod äntrar scenen bjuds det på fest. Det är ingen i bandet som inte verkar ha kul under föreställningen. Speciellt gitarristen Daniel “Chewy” Mongrain med sina fantastiska ansiktsuttryck och vokalisten Denis “Snake” Bélangers minst sagt underhållande rörelser på scenen. Bandet bjuder på flera klassiker så som ‘Chaosmongers’ från Dimention Hatröss (1988) och nya låtar som ‘Kluskap O’Kom’ från Target Earth (2013), något som glädje alla. Voivod levererar en lika utomjordisk upplevelse som de rymdvarelser de sjunger om.
Betyg: 8/10Napalm Death
Världens mest långlivade grindcore-band Napalm Death spelar fortfarande samhällskritisk mangel efter 34 år. Bandet har faktiskt skrivit världens kortaste låt, ‘You Suffer’, som endast är 1.3 sekunder lång. Britterna släppte sin 15:onde fullängdare Apex Predator – Easy Meat i januari i år, ett album som uppvisar ett band som aldrig kommer att sänka sin galna fart.
Napalm Death gör allt som grindcore lovar. Små salvor av energi med hårda politiska kommentarer som slår till lika hårt som en redig förnedring i den svenska valdebatten. Frontmannen Mark “Barney” Greenway hoppar vilt runt på scenen som en rabiat hund och vrålar inälvorna ur sig, naturligtvis med små pauser mellan låtar för att småprata med publiken. Tyvärr så står endast Barney ut då resten av bandet är för upptagna med att slå på sina instrument i en tillräckligt snabb takt för att kunna matcha sin sångares krumsprång. De engagerar sig inte något vidare i att knyta an till publiken. Men ändå så lyckas bandet skapa en massiv moshpit, med låtar som ‘Scum’, ‘Timeless Flogging’ och ‘Suffer The Children’. En show som det här är någon som en grindcore-älskare skulle dö för att vara med i.
Betyg: 7/10Obituary
Ur delstaten Florida, death metals hem, kommer en av grundpelarna i denna musikaliska entitet. Obituary är legender, som med bland annat Death, Deicide och Morbid Angel skapade en av hårdrockens största musikstilar. Med flera klassiska album som ‘Cause of Death’ (1990) och ‘Slowly We Rot’ (1989) så är stämningen i lokalen så kompakt att den går att skära med en kniv.
Bandet inleder med en instrumental del i äkta old-school anda. Efter ett tag så träder vokalisten John Tardy äntligen fram och börjar growla till ‘Centuries of Lies’ för att sätta igång headbangandet på riktigt. Floridaborna levererar givna klassiker så som ‘Find The Arise’ och ‘Slowly We Rot’, men även några nya låtar från det crowdfundade albumet Inked In Blood (2014). John tar i tid och otid och lämnar scenen så fort det levereras längre instrumentala stycken. Synd, eftersom hans energi ger något extra till framförandet. Trots allt så levererar Obituary en show som får en att känna sig ett steg närmre 90-talets Florida death metal scen.
Betyg: 8/10
Carcass
Carcass är en av extremmetallens mest definierande band. Genom deras lilla diskografi av endast sex album så har de släppt klassiker inom både goregrind, deathgrind, death metal, melodic death metal och death n’ roll. Carcass må ha brutit upp runt 1996 men med comeback-plattan Surgical Steel(2013) har de åter befäst sitt namn som stilbildande veteraner.
Av alla band så är Carcass det flashigaste bandet av alla. Innan föreställningen ens startar så byts trummorna ut, scenljus ställs fram och Carola-fläktar placeras framför sångaren och bassisten Jeff Walker. Redan innan bandet går på märks det att nivån trappas upp ett steg. Detta besannas sedan när bandet levererar den starkaste låtlistan någonsin sedan återföreningen. En lista som nästan uteslutande består av gamla starka kort. Trotts en trött lyssnarskara lyckas kvartettenförföra sin publik till ett infernaliskt headbangande. Dessutom så bjuder Jeff Walker på så charmigt mellansnack, att det inte gör något att delar av ’Heartwork’ slaktas. Britterna bjuder på ett fantastiskt avslut till en enastående kväll och lämnar fansen hungrandes efter mera.
Betyg: 8/10
Fler livebilder hittar ni här – LÄNK
Text: Erik Nelsson
Foto: Cecilia Wemgård