Han är till vardags känd som det svenska black metal bandet Watains sångare. Ett band med genomarbetad estetik och utsmyckning både på och utanför scenen. Vad många dock glömmer är det arbete som ligger bakom det grafiska. I en tidsålder som mer och mer sköts av datorer är Watains konst en motpol till det digitala. Det är också som konstnär, snarare än musiker, vi möter upp Erik Danielsson vid hans konstutställning på festivalen Mörkaste Småland.
Du har skapat mycket konst genom åren, hur såg urvalsprocessen ut när det kom till vad du skulle ställa ut på Mörkaste Småland?
– Faktum är att de saker som hänger på väggen är ett projekt jag har hållit på med det senaste året, säger Erik. Projektet har handlat om att trycka upp gamla Watain-affischer. Jag tycker att de har fått för lite plats. Jag lägger ned så mycket tid på motiven och sedan är de mest till för att marknadsföra en konsert innan de försvinner någonstans bort i glömska. Jag ville ge dem mer utrymme och därför har jag tryckt upp dem i stort format för hand med screentryck i Uppsala. Sedan har jag anpassat dem till hur de känns med hjälp av blod och eld. Detta är ännu ett sätt att lyfta fram dem då jag tycker att de är en viktig del av bandet Watain. Det är bra att få folk att fokusera på den biten.
Kan du berätta om det arbete som ligger bakom dessa bilder?
– Jag har alltid förespråkat det handgjorda. Jag tycker att folk har blivit alldeles för lata när det hålls på så mycket med datorer. Hårdrock ska gå via kroppen och inte via något tangentbord. Jag klipper och klistrar och använder mig mycket av äldre tekniker, ungefär som en reklambyrå fungerade på 70-talet. Det blir mycket arbete med overheadfilmer och gnuggbokstäver (bokstäver av ett plastmaterial som gnuggas fast för hand). Jag klipper, klistrar och håller mig oftast bara till två eller tre färger. Att arbeta med fler färger blir ganska komplicerat när man jobbar med äldre tekniker. Dessutom tycker jag att svart, vitt och rött är det som det mesta kretsar kring. Det är centrala Watain-färger.
– Även om man inte är lika insnöad som jag på grafik och trycktekniker så kan man känna att det finns en annan känsla i det som är handgjort från början till slut. Jag känner att det hänger ihop med den mer primala ursprungskänslan i black metal musik. Det finns ingen anledning att bryta den kedjan utan jag tycker även att det ska gå hela vägen till illustrationerna. Det ska se ut som att det är gjort av någon som bara måste göra detta med de medlen som finns till hands.Erik förklarar att han började sin konstnärliga bana i samma anda som hans musikaliska tog vid. Watain blev en drivande motivationskraft i denna resa, speciellt när bandet behövde grafiska element. Han beskriver bandet som en personlig katalysator för att få igång det konstnärliga. Något som har lett till samarbeten med andra band där Dissection och The Devil’s Blood har haft framträdande roller.
– Jag hämtar mycket av den grafiska inspirationen från 60, 70 och 80-talet. Gamla filmaffischer bland annat men jag är också fascinerad av gammal östeuropeisk tryckkonst från Sovjettiden. När det fortfarande var bakom järnridån var deras tillvägagångssätt långt mer primitiva än samtiden, ändå uppnådde de resultat som var helt sinnessjukt tilltalande. Just den östeuropeiska Sovjet-eran och deras tryckkonster har fungerat som en stor inspirationskälla för mig. Sedan ska vi inte förglömma tidig hårdrocksgrafik från slutet av 70-talet till mitten av 80-talet. Där tycker jag att hårdrocken såg som bäst ut när det kom till affischer, t-shirts med mera.
Gör du konst som personlig kreatör eller för att berika black metal kulturen?
– Jag ser det som en fingervisning och jag önskar att fler arbetade på det här sättet. Det skulle skapa en stämning som är mycket mer passande till black metal kulturen än de mer datastyrda tillvägagångssätten som vi ser i dag. Det är väl en sak man får dra nytta av när man har kommit till en position med Watain där folk fattar och tittar på det vi gör. Jag vill visa dem i rätt riktning.
Intresserade kan följa Erik på Instagram under namnet trident_arts
Officiell Watain-merch inhandlas på följande länk – www.wolfwear.net
Text: Cecilia Wemgård
Foto: Joel Ingbrand