Biljettföretaget Eventim befinner sig just nu i slutskedet av tester för att lansera sin mobilbiljett. Försäljningsstart av biljetter som skickas direkt till köparens mobiltelefon är planerad till november i år.
”Inte en dag för tidigt”, är den spontana reaktionen från de flesta stora arrangörer. Kulturbolaget blir den första arrangören att testa den nya leveransmetoden.
– Självklart vill vi vara försökskaniner, säger Totte Lundgren på Kulturbolaget i Malmö, just nu tittar vi på en passande konsert att testköra lösningen med.
– Mobiltelefonens användningsområde är i dagsläget så bred att vi nu bedömmer marknaden redo för detta, säger Lars Aadde på Eventim, vi tittar också på själva bokningsprocessen via mobilen som ett nästa steg i vår mobilsatsning, det är mer invecklat och det gäller att möta marknadens krav.
Hur tjänsten fungerar
Biljettköparen väljer leveranssättet Mobilbiljett i bokningsprocessen på www.eventim.se och ombeds därefter uppge telefonnummer, tillverkare och modell för den telefon biljetten skall skickas till. Biljetten skickas sedermera som sms eller WAP-länk, beroende på vad som lämpar sig bäst för telefonen. Väl vid evenemanget skannas biljetten direkt från telefonen med Eventims moderna inpasseringssystem.