I och med att Sony Music blev delägare i Gain tidigare i år så har bolaget expanderat och lanserar nu därför en ny skivetikett. Rambo Music kommer att utveckla och lägga grunden för en ny stark generation av svensk hårdrock.
Sverige är idag ledande på den internationella hårdrocksscenen och det ska vi fortsätta att vara. Vi måste därför säkra återväxten och ge fler nya band chansen att utvecklas långsiktigt. Markus Tagaris – VD Gain Music Entertainment
John Alfredsson som idag är administrativ chef på Gain blir nu ansvarig label manager på Rambo Music.
Första releasen blir den 28 januari med debutbandet Katana. Bandet vann den svenska uttagningen i en världsomfattande tävling och fick representera Sverige på hårdrocksfestivalen Wacken Open Air i Tyskland i somras vilken Crank it up var med och anordnade.
Rambo Music är ett väl valt namn då bolaget har sitt kontor på Hisingen vid Ramberget.
Rambo är en fiktiv figur spelad av Sylvester Stallone. Rollfiguren bygger på romanfiguren Rambo i David Morrells bok First Blood. Ett ramboäpple gav David Morrell inspiration till namnet. Enligt uppgift togs äpplet till Nordamerika av Peter Gunnarsson Ramberg, en av de första svenska bosättarna. Namnet Rambo tog han från sin uppväxt vid Ramberget på Hisingen i Göteborg och började använda det vid ankomsten.