Nuclear Blast
Släpptes den 25 september
Ur Lights Out (2012) mörker reser sig Graveyard och påbörjar en ny resa bortom hopplöshetens spår An Industry Of Murder och Goliath. Den 70-talsinfluerade rockgruppen från Göteborg släpper nu sin fjärde platta Innocence And Decadence; ett träffsäkert album där stabilt musicerande tycks ha slagit rot. Efter att endast ha spelat på säkra kort med bluesiga riff och en enkel kompositionsram, har de nu sökt sig vidare i det psykedeliska spektrumet av färger och kontraster. Ett kraftigare bejakande av musikens rötter verkar alltså ha trätt fram och detta inger en känsla av att Graveyard som band äntligen har hittat hem.
Magnetic Shunk är plattans startskott och lämnar redan här ett gott intryck. I introt hör man till en början endast ett mjukt sorl, som ur en stadsmiljö. Från det inre av detta mystiska surr bryter låten ut i ett gungigt trumkomp och riff. Denna ösiga dänga följs upp med den något mer avspända The Apple And The Tree, där verskompet påminner lite om Dire Straits hit Sultans Of Swing. Refrängen har en spännande och rå ackordföljd som oförutsägbart rör sig åt både höger och vänster. Här känner man att kvartetten har vågat ta ut svängarna i låtskrivandet på ett beundransvärt sätt. Can’t Walk Out är ännu ett sådant exempel. Versriffet är framåt och simpelt men formar ändå en melankoliskt känsla. Det pågår ett konstant pysslande med ljudbilden, som om den både förstoras och förminskas men ändå känns flygande. Någonstans i mitten av skivan börjar den souliga Too Much Is Not Enough som påminner starkt om någon av Rival Sons sentimentala hitballader. Plötsligt träder en överraskande kör i ren gospelstil fram mellan raderna. I albumets avslutande del finnes ytterligare en smäktande ballad vid namn Stay For A Song. Utan trumkomp är denna rätt oskyldigt spelad och framförs med endast svag gitarr och lite slagverk. Detta slagverk, som låter som en vibrafon, syr sedan ihop säcken med en mystisk slinga som är näst intill sövande. Man inser därför inte förrän efter en stund att plattan faktiskt är slut.
Innocence and Decadence utgör en milstolpe i Graveyards skapandeprocess. Kvartetten känns mer samspelt än någonsin och sångprestationerna är utomordentligt välarbetade. Alla vändningar som musiken tar faller sig naturligt i trumhinnorna, som om allt vore självklart och enkelt. Det sorlande introt, de susande ljudbilderna och gospelkörinslagen är alla rentav musikaliska fullträffar som får Graveyards musik att växa. Att följa ett band och bevittna deras musikaliska framsteg, tänder en viss gnista i den trogna lyssnarens hjärta.
Betyg: 8/10
Spår:
1.Magnetic Shunk
2.The Apple And The Tree
3.Exit 97
4.Never Theirs To Sell
5.Can’t Walk Out
6.Too Much Is Not Enough
7.From A Hole In The Wall
8.Cause & Defect
9.Hard-Headed
10.Far Too Close
11.Stay For A Song
Medlemmar
Truls Mörck – bas
Jonatan Larocca-Ramm – gitarr, sång
Axel Sjöberg – trummor
Joakim Nilsson – gitarr, sång
Text: Jill Wrethagen