Att Hammerfall har skrivit in sig i svensk hårdrockshistoria är ett vedertaget faktum. De har tillskrivits titeln som förtrupp till det korståg, som efter 90-talets musikaliska lågkonjunktur, såg till att återställa hårdrocken till sin forna glans. Sedan dess har gruppen stadigt tuffat på. Under 2012 bestämde sig dock göteborgarna för att ta en paus. Batterierna var tömda, inspirationen på fall och kvintetten gick på sparlåga. Nu, två år senare, är de tillbaka med full kraft med nya albumet (r)Evolution. Ett album som får frontmannen, Joacim Cans, att diskutera både krigarideal och danskt griskött.
– Många dömde vår förra platta (Infected) enbart efter omslaget. Redan där hade folk bestämt sig för att de inte skulle gilla den. Personligen tycker jag däremot att det finns otroligt många starka spår på just den skivan. Den är bland det bästa vi har gjort. Men jag håller med om att skivomslaget är en plump i protokollet. Speciellt eftersom vi ville en sak men det blev något helt annat.
Skivomslaget till trots så är det just denna typ av konstform som har använts i marknadsföringen av nya skivan. Några dagar innan denna intervju genomfördes släppte skivbolaget Nuclear Blast en video till låten Hector’s Hymn. Både låten och videon är en hyllning med referenser till tidigare alster i bandets diskografi.
– Med hjälp av textreferenser till alla våra tidigare låtar så har vi lyckats skapa en helt ny låt. Det blev inte bara en hyllning till vår maskot Hector, utan det blev även en hyllning till Hammerfall. Tack vare detta kunde jag sätta ihop en ny historia. Det var som att skapa en film av gammalt material och ge den en helt ny handling.
– I videon ville vi ha med alla våra tidigare omslag samt göra dem tredimensionella. Låten är nästan sex minuter lång och detta var något helt nytt för oss. Men faktumet att vi både hade möjligheten och ekonomin att göra detta bidrog till att vi löpte hela linan ut.
– Vi gav videogubbarna låten och texten så att de själva kunde komma med förslag. De visade sedan, i sin tur, vad de kunde göra med den teknologi som de hade. Sedan jobbade de fram en synopsis varvid vi framförallt köpte idén om att använda oss av skivomslagen för att kunna väva in dem i historien. Det ser man också när vi står och spelar. Omslagen sitter nämligen på väggarna runt om oss.
Det märks att ni har fått en nytändning i och med denna skiva. Framförallt blev det tydligt på årets Wacken Open Air, där ni såg riktigt glada ut, om man jämför med den spelningen som ni gjorde på samma festival för två år sedan.
– Ja men det är klart, vi är ju tillbaka nu. Sångaren fyrar av ett pillemariskt leende innan han fortsätter.
– Vi har varit borta från scenen i två år. Det viktigaste med uppehållet var att vi skulle hitta tillbaka till spelglädjen. Det är ändå därför man tar en sådan här paus. Visst, vi var lite irriterade på saker runt omkring oss som inte funkade som de skulle göra. Somliga band byggde lite större scenshower än de borde ha gjort på årets Wacken vilket ledde till att vi fick mindre plats. Jag var faktiskt riktigt upprörd när jag gick av scenen. Det luktade bränt hår om mig eftersom eldarna var så nära. Så det var rent utsagt livsfarligt. Med facit på hand hade vi förmodligen ställt in pyrotekniken av säkerhetsskäl. Men vi gick upp, körde järnet och hade jättekul. Det kändes verkligen som om alla var där.
(r)Evolution är en skiva som söker sig tillbaka till bandets rötter. Konstnären Andreas Marschall, vars penna skapade bandets karaktäristiska krigarmaskot, har plockats in. Ett kärt återseende för många fans då han slutade att teckna bandets skivomslag i början av millennieskiftet. Även Fredrik Nordström har hittat tillbaka till produktionsstolen.
– Idén att gå tillbaka till rötterna har funnits där rätt så länge. Vi har varit på g tidigare med att återkoppla till Fredrik men vi har inte riktigt varit där. Joacim lutar sig tillbaka fundersamt och letar efter orden. Han har velat göra detta men på konsultbasis. Som en producent som går in och styr upp det hela ifall något skulle bli fel. Därför har mycket av gitarren och basen spelats in på egen hand. Fredrik var ändå den som satte vårt sound från första början. Sången har jag däremot spelat in med James Michael (Sixx:A.M) i USA.
– Marschall hoppade på tåget med en gång. Han ville definitivt göra det här igen. Vi gick ifrån honom för att ta oss vidare, varvid vi fick en helt ny Hector som var mer modern. Nu när vi har gått tillbaka till Marschall har han på något sätt tagit vid där han slutade. Samtidigt gör vi singeln Bushido med den moderna Hector som konstnären Samwise Didier har målat. Alla de som har betytt något för bandet har fått vara med och skapa den här produkten.
Personligen tycker jag att du arbetar med din sångröst på ett helt annat sätt än tidigare. Du har mer styrka i den.
– Nu för tiden trycker jag på mer. Glöm för den delen inte bort att jag, i nästan ett och ett halvt år, har arbetat med musikteater. Ända in i slutmixen var jag väldigt aktiv med mitt sjungande. När jag väl åkte över till James så sa han bara; ”wow, vilken form du är i!”. Tidigare har jag inte hållit igång rösten under min lediga tid. När jag har varit ledig så har jag verkligen varit ledig. Inför tidigare skivproduktioner har jag varit tyst för att spara på rösten. Nu jobbar jag med en sångpedagog här i Stockholm och eftersom jag kommer att flytta upp till storstaden i nästa vecka kommer jag att jobba mer regelbundet med honom.
Du sjunger ofta om krigarideal, är detta något som du kan applicerar på vardagslivet?
– Det finns mycket av detta som man kan applicera på sig själv, framförallt i dessa tider när jag-fixeringen är större än någonsin. Det finns ingen som tar ansvar längre. Den yngre generationen kan inte jobba för att den ska på fest eller så sjukskriver de sig. Nä, världen är snedvriden och då kan det vara bra att ha lite koder att leva efter.
– Generellt tycker jag att samhället behandlar medmänniskor, men framförallt djur, som skit. Jorden kommer alltid att överleva men inte människan. Samtidigt som vi utrotar djur på löpande band är den enda debatten som jag läser om i tidningarna huruvida vi ska använda orden hon, han eller hen i vardagen. I min värld är det ’bullshit’. Det finns viktigare saker att lägga fokus på. Framförallt på sådan som vi inte kan reparera senare.
– Jag har slutat att äta kött förutom fisk. Det har att göra med min träning, att jag mår bättre men också av etiska skäl. Är det inte sjukt att vi har lagar här i Sverige som reglerar antibiotikan som används vid hanteringen av grisar samtidigt som det är okej att importera fläsk från Danmark? Borde det inte vara samma regler som gäller överallt?
Vilket gör det hela desto mer intressant när vi bojkottar det danska grisköttet och danskarna kontrar med att säga att vi är oförnuftiga.
– Ja, och i slutändan står ändå kunderna i butiken och köper den där billiga, torra och jävliga fläskfilén som är helt smaklös. När skulle man äta fläskfilé två gånger i veckan? Man får faktiskt göra ett val. Det är sjukt att det här har blivit en så stor industri som styr allt. Däremot tycker jag att det är bra att det presenteras fler alternativ på marknaden. Ta exempelvis ekologiska produkter. Detta är en väg in till att slippa alla dessa giftiga produkter.
-Folk snackar om att alla helt plötsligt har ADHD men om man då har i åtanke allt som vi får i oss genom vattnet, både antibiotika och hormoner, så är det kanske inte så konstigt. Jag kom precis hem från USA och där pratar man om genmodifierad mat så det gäller att passa sig.
Även om miljö och mänsklighetens framtid är något som engagerar sångaren djupt så ligger det närmare i tiden att diskutera Hammerfalls framtid. Hur vida bandet kommer att kunna hålla samma kvalité de kommande åren ligger nämligen nu hos gruppens lyssnare.
– Vi har dragit vårat strå till stacken så nu är det upp till våra fans att visa sin lojalitet genom att stötta bandet. Nya skivan låter fantastiskt bra rent produktionsmässigt och det har gjort att den har kostat väldigt mycket att spela in. För att kunna göra en sådan här produktion igen krävs det att många köper den. Vi har investerat en hel del i detta och nu gäller det att vi kan få tillbaka de där pengarna. Annars kan vi inte investera dem i nästa produktion.
Vilket är ett risktagande om man ser till dagens musikindustri.
– Ja, men vill du ha något som låter unikt så måste du faktiskt våga satsa. Annars blir du bortglömd rätt så snabbt.
Text: Cecilia Wemgård
Foto: Sandra Thulin