Indie Recordings
Släpps den 16 februari 2015
Från sin trehundra fot höga, tornliknande ö, har de norska drakväktarna Keep Of Kalessin återigen lockat fram Ö-världens mest skräckinjagande eldsprutare ur sin håla. Efter fem års studiodvala, är den Ursula LeGuin-inspirerade black metal-trion redo att bre ut sina fjälliga vingar igen. Om föregångaren Reptilian (2010) var ett mullrande, aggressivt verk är Epistemology mer en drömsk betraktelse av världen. Två förändringar framträder tydligt. Den första är att forne sångaren Thebons plats nu upptas grundaren och ende kvarvarande originalmedlemmen Obsidian Claw, som för första gången får axla såväl sång som leadgitarr. Den andra är de blickar mot kosmos och antikens döda städer, som vrider trions uppmärsamhet från oknytt till kunskapsteori. Frågan är om boken verkligen är mäktigare än svärdet.
Skivans andra spår, The Spiritual Relief, kastar in lyssnaren i ett gytter av blast beats, dominant klaviatur, gitarronani och ren sång. Sammansmältningen av dessa fyra element utgör på många sätt albumets essens. Nyanserna är blygsamma, men hakar i varandra med nålfin precision. Det som borde låta rörigt och enformigt, blir här kraftfullt och förvånande nog vilsamt. Den mjuka, unisona kören visar också att bandets fjärde sångarbyte är det mest intressanta. För att vara inspirerad av antika begravningsplatser, har Necropolis ovanligt hög puls. Kombinationen av marschtakter och olycksbådande tamburinslag är både lustfylld och triggande. Riffet är repetitivt som en skalövning, men Obsidian Claws evighetsfingrande på gitarrhalsen är här inte bara acceptabelt utan rentav beroendeframkallande. Det monotona blir helt enkelt spännande.
Titelspåret och tillika singeln Epistemology är drygt nio minuter av allt och lite till. Orientaliska rytmer samsas med smattrande trummor, hjärtskärande sång och mässande growl-partier. Hittills något anonyme basisten Wizziac får ett litet men välbehövligt utrymme, som gärna fått vara större. Epistemology är inte lika råbarkad och uppkäftig som Reptilian (2010). Brytningarna är så minutiösa att de för tankarna till en balettkoreografi, snarare än black metal. Ingenting finns med av en slump och helhetstänket är absolut. Prydligheten blir emellanåt enerverande, men mestadels är Epistemology femtio minuters maffig tyngd. Den slumrande draken vilade uppenbarligen på en rejäl skattgömma.
Bäst: Necropolis
Sämst: Bitvis för välordnat
Betyg: 8/10
Spår:
1. Cosmic Revelation (Intro)
2. The Spiritual Relief
3. Dark Divinity
4. The Grand Design
5. Necropolis
6. Universal Core
7. Introspection
8. Epistemology
Medlemmar:
Obsidian C. – Sång och gitarr
Wizziac – Bas och bakgrundssång
Vyl – Trummor
Text: Julia Gill