High Roller Records
Släpps den 29 januari
Stockholmsbaserade Lethal Steel började spela ihop redan 2011 och släppte året därpå sin de sin första demo Demo 2012. Redan tidigt visade killarna att det är traditionell metal av lätt klychiga slag som ska dominera ljudbilden. Efter fyra års slit är det äntligen dags för kvintetten att släppa sin debut. En svettigt ösande skiva betitlad Legions of the Night.
Öppningsspåret, tillika första singeln ’Sirius’, är inledningsvis en aningen seg innan den trycker plattan i mattan i sann heavy metal-anda. Samma vingslag slår även friskt i ’Rosier’ som inleds med ett svängigt tunggung a’la Status Quo. Det märks tydligt att bandet är kraftigt influerade av den svenska heavy metal-scenen från 80-talet när både Gotham City och Heavy Load spelade med förtrupperna. Därför kommer det inte som en överraskning att skivans mittpunkt, låten ’Warrior’, är som en nybörjarguide för hur genren ska snickras ihop. Avslutningen ’Demon From the Past’ låter som vilken klassisk heavy meatl-låt samtidigt som den är skivans starkaste spår. Hur går detta ihop? Jo, med ett rivigt intro, snyggt sammanspelade riff och en catchig refräng knyter låten ihop 80-tals säcken och ger skivan ett värdigt avslut.
Det här är en platta som lika gärna kunde ha varit inspelad för 30 år sedan. Den tuggar på i en genre som har omarbetats och återupplivats oräkneliga gånger. I slutändan så är det dumt att ändra på ett vinnande koncept även om Lethal Steel anstränger sig ytterst lite för att nyansera musiken. Bandet har släppt en välproducerad debutskiva som lämnar åtminstone undertecknade hungrig efter mer. Om bandet fortsätter på den här vägen så kommer de att gå en ljus framtid till mötes
Bäst: Demon From the Past
Sämst: Nattsvart
Betyg: 7/10
Spår:
1. Sirius
2. Nattsvart
3. Rosier
4. Warrior
5. Night of the Witch
6. Into the Void of Lucifer
7. Nocturnal Seductress
8. Demon From the Past
Medlemmar:
Leo Ekström Sollenmo – trummor
Johan Frick – gitarr
Viktor Gustafsson – sång
Totte Thyrhaug – bas
Jonathan Nordwall- gitarr
Text: Tobias Sjölin
Omarbetad av Cecilia Wemgård