Om du inte känner till Göteborgsbaserade Miasmal är du antingen en utomjording eller har bott under en sten det senaste tio åren. Åtminstone gäller det sistnämnda om du på något vis gillar modern metal. Inspirerade av Entombed och billig öl såg bandet Miasmal dagens ljus år 2007 och är ett direkt resultat av Pontus Redigs (sång och gitarr) och Magnus Andreassons (gitarr) vilja att spela lika brutalt som klassiska Entombed, Grave och Dismember. Efter nio år håller kvartetten fortfarande igång och nu har det blivit dags för fullängdare nummer tre, Tides of Omniscience.
– Efter turnerandet kände vi att de roligaste låtarna att spela live var de riktigt snabba låtarna, säger Pontus. Vi kände även att vi redan hade gjort mellantempo death metal så ville vi pröva något nytt. Resultatet blev mer melodi, snabbare riff och mer sång. Utöver det har ’Shifting of Stars’ ett akustiskt intro, så musiken har breddats lite åt båda hållen.
Miasmal är ett band som aldrig har hållit sig till en rak ljudbild. Med kvartettens tidigare platta Cursed Redeemer (2014) hade bandet en mer svängig inställning till sin musik jämfört med debutplattan Miasmal (2011) som i kontrast var mer mörk och rå.
Var ifrån kom tankarna som blev albumet?
– Att vi var ute på turné och tyckte om att spela de snabbare låtarna påverkade intensiteten på plattan. Men låttexterna är upp till den enskilde att tolka då de handlar om lite vad som helst. Jag känner inte att mitt sätt att skriva låttexter, eller vad de handlar om, har förändrats. Idéerna till texterna är nog en tredjedel upplevelser, en tredjedel slumpmässiga tankar och en tredjedel känslor.
Till skillnad från förra plattan Cursed Redeemer spelades Tides Of Omniscience in i Pontus egna portabla studio. Pontus egna studio gav bandet mer frihet och tid att skapa det album som Miasmal verkligen ville göra, säger Pontus. Inspelningsprocessen för Cursed Redeemer var hektisk, med bland annat begränsad studiotid och det faktum att Pontus tappade rösten. Men trots mer frihet och mer tid för den nya plattan fick bandet ändå vänja sig vid 18-timmars långa arbetsdagar för att få klart det sista innan det blev dags för mixningen av Tides Of Omniscience. Detta skedde i studio Fredman, samma studio som de spelade in och mixade förgående skiva i.
Text: Erik Nelsson