Datum: 2017-09-28
Hultsfred har länge varit på kartan för musikintresserade. Framförallt eftersom den varit hemort åt Hultsfredsfestivalen. Men inte förrän 2014 erbjöds ett alternativ till de som vill se mer skrik, blod och rent ut sagt krieg på både scen och (om man har tur) i publikhavet. Alternativet i fråga heter Mörkaste Småland och är med sin dedikation till black metal lite som Sveriges svar på Norska Inferno Festival. Både fritids-satanister och veteraner inom genren är bokade, mycket tack vare en tredje scen som ger plats för nya akter. Innan Metropolen slår upp sina dörrar på fredag hålls en kortare konsert i Hotel Hulingens matsal. Den halvtomma lokalen tyder på att inte alla kunde ta ledigt denna torsdagskväll, men det hindrar inte kvällens band från att dra på sig sina tajtaste läderbrallor och ställa till med en redig föreställning.
SLUTET
Slutet levererar 100 procent svensk ekologisk kängpunk, a la Skitsystem och Tragedy. Trånga, mörka utrymmen är idealt för sådan musik, men sex personer på en scen av de minsta dimensionerna ger inte de bästa förutsättningarna. Ena gitarristen får nöja sig med ett litet skrymsle längst bak i hörnet av scenen, men det han inte kan ge visuellt kompenserar han med ett par rediga solon. Var och en av gubbarna bemästrar sina instrument, men priset för bäst uppträdande går solklart till trummisen (“Olof”). Med ett konstant flin, och outtömlig energi, ger han liv till en annars rätt stillastående show. Helt fläckfritt går det dock inte, utan de är flera gånger tvungna att ta timeout mellan låtar. Antagligen för att rösta fram nästa låt, eller (med tankte på tiden det tog) diskutera senaste avsnittet av Vetenskapens Värld. Men med den avslappnade “vardagskväll på puben”-atmosfären känns det hela mysigt och inte så uppstyltat.
PAGAN RITES
Grundade 1992 i Halmstad av bland annat Devil XXX (Thomas Karlsson) har de lirat black/trash metal sedan innan många i publiken ens fått sitt första pubishår. Det märks att erfarenheten har gjort scenen till deras naturliga revir. Hela showen kan beskrivas som vad som hade hänt om asatrofanatikern Gammelmann, från serien Hem till Midgård, hade startat ett band. Det är vilt, nästan maniskt med mycket fokus på kristus-hat, såsom gammal hederlig pagan metal ska vara. Den smått excentriska frontgubben ger aldrig upp om att få igång energin i publiken, som börjat flockas vid den upplysta scenen likt nattfjärilar. Den bubblar sakta men säkert upp och förvandlar matsalen till en propert högljudd och trång konsertlokal.
TRIBULATION
När röken lagt sig som ett tjockt täcke över den heltäckande mattan vandrar Tribulation slutligen upp på scen. Som hämtade ur Carach Angrens musikvideo When Crows Tick On Windows liknar de en drös utmärglade svarta vildvittror. Med stirriga blickar och ryckiga rörelser lever de sig in i sin image oerhört väl, och stämningen är väldigt teatralisk. De långa låtarna genererar dock oönskade pauser när instrument måste stämmas om. Röken, den intensiva ljusshowen och de ambienta mellanpartierna räddar upp de tysta stunderna. Timmen är över innan man vet ordet av, och skingrar den lilla skaran som samlats framför scen. Kvar finns bara förväntan inför nästa dag, samt några slaskiga fläckar spilld öl.