Tempel Brygghus är det där bryggeriet du inte visste fanns men som, när du väl har hört namnet, du inte kan bli av med. I en bransch som i teorin borde vara mättad på nya aktörer har Uppsalabryggeriet lyckats nischat in sig på en alldeles egen specialitet, nämligen suröl.
– Planeringen för det här började 2013 men under 2014 blev det mer konkret, säger bryggeriets grundare Arvid Landgren. Jag hade ett jobb som jag trivdes med men en arbetsplats jag inte trivdes med så det var dags att byta jobb. Samtidigt hade jag börjat brygga mer och mer öl hemma och det eskalerade ganska mycket. När jag började brygga suröl så insåg jag att det faktiskt finns en realistisk chans att livnära sig på detta då det inte finns någon annan som gör det. Det var lite på den vägen det var.
Arvid träffade an annan bryggare i Uppsala, Fredrik, och det slutade med att de båda flyttade ihop. Resultatet är två bryggerier på samma bryggeri. Det var efter ungefär två år som det sedan blev dags för honom att bygga sitt eget bryggeri som han hoppas kunna öppna om två månader. Ett annat stort kliv framåt i arbetet att verksamheten har växt så mycket att han nu kommer att kunna anställa sin första egna bryggare.
Hur känns det att ha gått från arbetstagare till att bli arbetsgivare?
– Det är magiskt. Jag kan inte säga så mycket annat, det är vansinnigt skönt.
Tempel Brygghus fokus ligger på suröl, en ölsort som har hållit sig i skymundan under de senaste årens intresseexplosioner på ölmarknaden. Ölen jäses med både bakterier och jäst till skillnad från många andra ölsorter där man enbart tillsätter jäst vid jäsningsprocessen.
– Man kan göra detta på många olika sätt men jag föredrar att göra det på ett ganska okomplicerat sätt. Jag jobbar med en eller två former av bakterier parallellt med jästen för att göra en tillgänglig men ändå komplex öl. Det är så jag brukar tänka rent filosofiskt när jag skapar ny öl. Skillnaden arbetsmässigt är att det tar en lång arbetsdag att brygga en vanlig öl och det tar tre dagar att brygga surt.
Kan man kalla det för en mer finkänslig process?
– Det kan man säga, det är en mer komplicerad process. Sedan är tidspannet längre så istället för att få ut en öl på tre till fyra veckor så tar det fem till sex veckor för mig. Det handlar om att ha mer framförhållning i produktionen.
– Sedan är jag en nörd och jag gillar smala intressen. Jag har själv många smala intressen. Jag gillar rockmusik jättemycket och jag har vuxit upp i black metal världen. Musik är inte ett intresse, det är en självklarhet. Det är mer av en kultur och ett sätt att leva snarare än bara musik. Den smittar av sig på filosofin och allt runt omkring. Jag försöker driva bryggeriet som många försöker driva ett band. Jag försöker göra extra merch och till event försöker jag att trycka upp flyers, klistermärken och småsaker som man kan ge bort överallt. Sådant tycker jag är roligt så på det sättet tänker jag mer i musiktermer än i företagstermer.
Inte bara förenar Tempel Brygghus musikvärldens marknadsföringsmetoder med ölkulturens. Uppsalabaserade Usurpress har bland annat fått sig en egen öl och då samarbetet går åt båda hållen har bandets (idag ex-)trummis Calle Andersson designat Tempels logotyp. Även Usurpress gitarrist Påhl Sundström har gjort sitt och står för bryggeriets alla illustrationer. Kanske har dock bryggeriet nått som mest spridning på festivalen Mörkaste Småland där det faktiskt är Arvid som bryggt årets festivalöl.
– Jag har en bekant som heter Linus Pilebrand som jobbar på ett bryggeri i Göteborg. Han har varit här och spelat på festivalen tidigare samt varit här som besökare. Mörkaste småland hade varit i kontakt med honom om att brygga festivalölen men då det inte fanns tid, plats eller möjlighet för det så skickade Linus det vidare till mig. Då pratade jag och arrangören Walter Hultman om det hela och skakade hand på det hela. Arrangörsgänget fick komma upp på besök och hjälpa till med att tappa ölen för några veckor sedan. Vi har försökt hålla nära kontakt och ha ett tätt samarbete.
Text: Cecilia Wemgård
Foto:Jolle Ingbrand