Den långa vägen
Sverige kryllar av demoband. Alla med en dröm om att nå lika stor framgång som sina idoler. Alla med siktet ställt på att få spela på de största arenorna inför hundratusentals hängivna fans. Det svåra är att lyckas ta sig dit.
Tonerna från en bas dånar i rummet. Golvet och väggarna darrar av vibrationer. Bandets frontman Aksel Nordin sitter på en pall och stämmer sin gitarr medan trummisen Pontus Hendén ivrigt väntar på att få börja banka sitt trumset. Replokalen är fylld till bredden av förstärkare, mikrofonstativ, instrument och bandmedlemmar. Bandet Bad Taste är i farten. De är snart helt klara med sin första skiva.
Bad Taste har funnits i ungefär tre år och har genomgått ett par byten av bandmedlemmar. Framtiden har stundtals känts lite osäker. När de äntligen kände att de var nära att lyckas möttes de av ytterligare en motgång för att de var tvungna att sparka sin dåvarande trummis. Bandet fick ligga på is ett tag och de kvarvarande medlemmarna jobbade på nytt material.
I våras hittade de Pontus, som verkade vara trummisen de letat efter. När han provspelat visste de direkt att han var helt rätt för bandet. Aksel berättar att efter varje motgång har de kommit tillbaka starkare och bandet känns riktigt stabilt med Pontus på trummor. Nu satsar de stenhårt på att göra färdigt skivan så att de kan komma igång med att spela live igen.
– Vi har alltid varit ett liveband och vi presterar alltid bra varje gång vi spelar, säger Aksel.
De tänker lägga mycket energi på marknadsföring. Bandet avslöjar att de har en inspelning av musikvideo på gång och att det inom kort kommer att tryckas t-shirtar som de ska tvinga sina kompisar att ha på sig på krogen för att namnet ska synas i fler forum. Att hitta ett skivbolag blir nästa steg.
Dörren in är en väldigt liten sådan och vägen är snäv.
Vill man lyckas i musikbranschen räcker det tyvärr inte med att vara en duktig musiker. Det krävs mycket jobb utöver att skriva och spela musik. I den stora djungeln med olika skivbolag, managementbolag, bokningsagenter och eventarrangörer är det en hård kamp att hitta rätt. Man måste inte bara hitta bolaget som riktar in sig på just din genre utan även lyckas få dem att bli intresserade.
Det finns över 300 olika skivbolag och skivmärken att välja på i Sverige. I princip vem som helst kan starta ett skivbolag, bara man har pengar till det. Det kommer in otroligt mycket material till dem och det finns inte tid till att lyssna på allt. Låter musiken inte intressant vid en första lyssning är det kört och skivbolagen går vidare till nästa inskickade material.
Linnéa Eriksson har drivit bolaget Ayam Music Group AB som enskild firma sedan 2003. I januari i år gjordes det om till ett aktiebolag och de är nu tre delägare. Bolaget som först bara var eventarrangör och management är nu även skivbolag, bokningsbolag och distributör.
På dagarna håller Linnéa till nästan längst ut på tunnelbanans gröna linje. Hösten är påtaglig utanför huset som hon jobbar i. Inomhus är det dammigt på golvet, stegar står uppställda lite här och var. Det springer runt byggarbetare som fixar och donar. Renoveringen ska snart vara färdig.
Många musiker har vandrat genom korridorerna på Ungdomens Hus i Farsta Centrum. De erbjuder både danslokal, inspelningsstudio och replokaler för 15–19-åringar.
– Än så länge går det inte att leva endast på Ayam Music Group, säger Linnéa Eriksson. Pengarna de tjänar i nuläget ska läggas på fler konserter och skivsläpp så att bolaget kan växa. Linnea vill fokusera på att hjälpa banden ordentligt att nå ut med musiken och hon är noggrann med att alltid göra ett kvalitativt arbete. Att kunna tjäna pengar på det hon gör kommer i andra hand.
Hon berättar att flera musiker har börjat med att repetera på Ungdomens Hus och sedan tagit sig vidare in i musikbranschen. Det är ett bra ställe att börja på; man måste alltid börja någonstans.
– Det finns stor talang bland ungdomarna så det är kul att kunna erbjuda det här, säger Linnéa.
Problemet för demoband är hur de ska lyckas nå ut till lyssnaren. Det är speciellt svårt inom rocken eftersom det bara finns de två radiokanalerna Rockklassiker och Bandit Rock som själva väljer vad de vill spela för musik. Man är väldigt styrd av medier och det är viktigt att sticka ut ur mängden för att kunna göra sig hörd bland alla andra band.
Genom att skapa en ”fanbase” (vänner/släkt/grupp på facebook t.ex.) och marknadsföra sig så till en början så har man en mycket god start. Däremot krävs det både att man är talangfull och att man kan leverera bra live, att det ger en bra upplevelse både musikaliskt och estetiskt när bandet står på scenen. Öron, ögon och hjärta är vad siktet bör vara inställt på. Eftersom att nivån på musiker och artister i Sverige är väldigt hög så är hindren för att lyckas lika höga och det krävs att man har det lilla extra.
Trots den hårda konkurrensen känner sig grabbarna i Bad Taste ganska säkra. De har en solid bas med låtar och har en del bra kontakter i branschen.
– Vi kommer att lyckas jävligt snart känner jag, säger basisten Kalle Roxner.
De beskriver sig själva som ett rock n’ roll band med en galen trummis som slår riktigt hårt. De påpekar dock att det finns väldigt många sleaze- och glamrocksband i Stockholm och att det inte alltid är lätt att locka publik om man inte håller samma stil på utseendet som dessa band gör.
-Många personer tittar bara istället för att lyssna ordentligt och det är lite trist när man själv jobbar så mycket med sin musik, säger Aksel.
Det inte bara banden som får slåss för att överleva. Skivbolagen letar ständigt efter bra musiker att få signa och marknadsföra, det är en ständig tävlan om att hitta det bästa. Eftersom folk inte köper skivor som förut kan man inte heller längre bara vara ett skivbolag. Det gäller att kombinera sin skivförsäljning med att till exempel arrangera konserter. Det är där de stora pengarna ligger.
På Ayam Music Group AB jobbar man för att få riktigt bra kvalitet på allt man gör. Största fokus ligger på biljettförsäljning till konserter och andra evenemang. Både publik, band och lokalägare ska vara nöjda annars vinner ingen på det.
Bolaget har vuxit rejält efter att det blev ett aktiebolag. De är numera bokningsbolag och management åt ungefär femton band. De har nyligen släppt bandet Self Deceptions skiva och det är singlar och skivor på gång med nästan alla band de har samarbete med.
Fördelarna med att bli signade är många. Skivbolagen sköter allt åt banden och deras manager blir som en extra medlem. Är man relativt ny i branschen kan det kännas lite jobbigt att behöva göra allting själv. Det gäller att ha en intressant och uppdaterad biografi, ha bra material att ge ut, försöka nå ut till så många som möjligt och försöka hitta ställen att få spela på.Allt handlar om tid. Så fort man får skivbolagen att sköta allt runtomkring kan bandet i stället fokusera på det viktigaste – musiken.
– Det är ett heltidsjobb att marknadsföra ett band, säger Linnéa.
Hon rekommenderar demoband att göra ett medley på ungefär en minut av sitt bästa material. Då ökar chanserna att folk har tid och ork till att lyssna och ge bandet en ärlig chans. Det är även viktigt med bra promotionbilder. Ett färdigt paket med bra musik och en bra look gör det lättare för bolagen att ta in bandet.
– Vill du lyckas får du fundera ut vad du vill göra och helt enkelt göra det. Säg inte att du inte kan. Det gäller bara att lägga ner mycket arbete, förklarar Linnéa.
Linnéas tips för att lyckas
- – Marknadsför ditt band – se till att ha det bästa i musikväg att dela med er av, nätverka och skapa en fanbase.
- – Stick ut ur mängden – hitta er egen grej som ni är bra på och kör stenhårt med detta.
- – Var tålmodig och ödmjuk – det är en svår bransch så det kan ta tid att komma igång.