Facebook Twitter Instagram
    Senaste nytt
    • Copenhell 2022 – Lördag
    • Copenhell 2022 – Torsdag och Fredag
    • Sister Sin – Backstage Rockbar, Trollhättan (2022-06-18)
    Facebook Instagram Twitter YouTube
    CrankItUp.se
    • NYHETER
    • BILDGALLERIER
    • RECENSIONER
    • INTERVJUER
    • FESTIVALER
    • KONTAKT
    CrankItUp.se

    Accept på Trädgårn, Göteborg

    0
    By admin on 4 november, 2012 Liverecension, Recensioner

    Datum: 3/11-2012


    Tysk/amerikanska Accept har spelat musik under namnet Accept sen 1971 med en del förändringar av lineupen under åren. Detta är enligt mig den starkaste lineupen av detta band med en bredd på låtarna som fortfarande bibehåller samma kärna som klassikerna som utgavs på 80-talet.

    Konserten är en blandning av det bästa Accept har att erbjuda, vilket de visar genom att sparka publikens rumpa i den öppnande  Hung, Drawn and Quartered. Introgitarren har den där tyska tonaliteten som lätt blir trallig, men Wolf Hoffmann tycks ha sinne för att göra melodier som bara blir hårda. Det maffiga trumsetet med den lille Stefan Schwarzmann tar upp en väldigt stor yta av scenen.
    Publiken är med från första ton och sjunger ”Wööh-ööh-ööh-öh-öh” med den återkommande gitarrslingan. Låten är ett perfekt sätt att sparka i gång konserten för att sedan fortsätta leverera låtar som  Hellfire, Restless and Wild,  Losers and Winners,  Stalingrad,  Breaker,
    Bucket Full of Hate och  Monsterman.

    Detta visar verkligen att balansgången mellan det nya och det gamla får allting att låta naturligt. Peter Baltes är verkligen bandets yrväder. Han springer runt på scenen, flirtar med publiken, slänger ut plektrum i tid och otid, sjunger med i de feta hockeykörerna och spelar bas med en övertygande teknik och ett starkt driv.


    När bandet drar igång  Shadow Soldiers så är inte endast publiken utan även bandet i extas. Hela arenan hötter med näven och man tror att taket skall lyfta. För att äntligen låta publiken vila så bjuder Wolf på ett gitarrsolo. Gitarrsolon på en konsert där gitarristen själv står på scen och visar upp sig är i 99,9% av fallen tråkiga. Wolf Hoffmann är det enda levande undantaget. Han spelar diverse klassiska stycken utan att spela över i dem. I detta gitarrsolo märker man snabbt varifrån han hämtar inspiration till sina melodier. Halspulsådern på den flintskalliga gitarristen får overkliga proportioner när han med ansiktet skall uttrycka känslan av sitt gitarrspel.

    Herman Frank ser ut som en mysgubbe på scenen där han står på sin sida utan några längre utflykter från mikrofonstativet. Denna herre får väldigt lite utrymme för att spela gitarrsolon vilket känns lite synd då man förstår att han är komplementet för det som inte Wolf spelar. Hade gitarrsolot varit en duell mellan Herman och Wolf så hade det antagligen varit ett legendariskt live-solo idag.

    Låtarna framöver skall genomsyras av Peter Baltes enastående basspel. Accept fortsätter att riva av Neon nights, Bulletproof och Aiming high där Peter Baltes visar upp sin bländande teknik. När den gamla dängan Princess of the dawn ljuder ur högtalarna är publiken inte sen på att sjunga en av Wolfs än en gång omisskännliga gitarrslingor. Endast Stefan Schwarzmann och Peter Baltes är på scenen och håller groovet för publiken som sjunger för Accept. Wolf knatar in på scenen och ser ut att vara på väldigt gott humör då han plötsligt skall bevisa att Peter Baltes står i en klass för sig när det kommer till basspel. Wolf spelar några licks som Baltes snabbt upprepar samtidigt som nivån på Wolfs licks stiger tekniskt och Baltes svarar på allt utan att dabba sig.

    Efter att ha låtit publiken lugna ner sig lite börjar tempot sakta höjas med  Up to the limit för att övergå till  No shelter,  Pandemic och avslutas i  Fast as a shark där den eminente Mark Tornillo tyvärr tycks ha lite svårt att hänga med på verserna. Bandet tackar för sig och självklart vet den som kan sin Accept att det saknas några låtar för att det skall vara ett komplett gig.


    Publiken verkar vara sliten efter showen som erbjudits och skriker lite lätt efter mer. In kliver bandet och påminner vad alla i lokalen har gemensamt, nämligen ett Metal Heart. Låten sitter som min Muskelrock-keps och publiken tycks börja röja på ren vilja. Många strupar låter torra och många röster spricker när de ska sjunga med ”Für Elise”-melodin som blivit låtens signum.
    När bandet fortsätter med Teutonic Terror känns det som att världens undergång är nära. Låten är den bästa metallåten sedan 1990 och är en kampsång med allsångskörer som till och med Manowar skulle döda för.
    Den alldeles för uttjatade Balls to the Wall avslutar konserten. Låten framförs på ren rutin och tyvärr så är det något som jag saknar från inspelningen, det är att det riffet skall spelas på en Stratocaster!


    Betyg: 9/10

    Bäst: Alla låtar är Accept oavsett om de är från 80-talet eller 2000-talet. Aldrig förr har en konsert med så många gitarrsolona lyckats hålla det.


    Sämst: De långa köerna i baren som gjorde att många missade minst 3 låtar för att de skulle beställa sig en öl. Dessutom skulle ”Balls To the Wall” bytts ut mot något coolt och oväntat som ”London Leatherboys”.

    Skriven av Ante Niemi

    Accept
    admin

    Relaterade Inlägg

    52 band klara för Sweden Rock Festival 2020

    Accepts basist lämnar bandet

    Accept – The Rise of Chaos

    crankitupswe

    Återförenade efter 7 långa år bjöd @sistersin Återförenade efter 7 långa år bjöd @sistersin_sweden på en riktigt grym kväll på @backstagerockbar. 
Bilder från kvällen hittas som vanligt på våran hemsida.
    När man hänger på @lisebergab åker man ofta be När man hänger på @lisebergab åker man ofta bergodalbanor, karuseller och spelar på chokladhjul men för många var huvudattraktionen @evergreyofficial spelning på lilla scenen i torsdags kväll. Bilder från spelningen hittas på crankitup.se!
    Under gårdagskvällen var det fullt ös på @lise Under gårdagskvällen var det fullt ös på @lisebergab när @thundermother rockade loss på lilla scenen. Bilder från spelningen hittars på crankitup.se!
    Våra utsända har avlagt rapport från @karmoyged Våra utsända har avlagt rapport från @karmoygeddon 
Gå in på vår hemsida och läs deras reportage!

@eluveitie_official @septicflesh_band @backstreetgirls @mglaofficial @official_ross_the_boss
    För första gången sedan pandemin var det dags f För första gången sedan pandemin var det dags för Aqua Blå i Vänersborg igen och som vanligt var det fullt ös i Backstage Rockbars tält.

Mikaels bilder från festivalen hittas på våran sida (Länk i bio)

@dirtboundrock | @mickeholm | @monsterheadofficial | @nickeborg | @wrethovs_bryan_adams_tribute | @aquabla | @backstagerockbar
    Konsertsommaren på @gronalund fortsätter att lev Konsertsommaren på @gronalund fortsätter att leverera! Igårkväll var det äntligen dags för en efterlängtad spelning med @gretavanfleet - och bilderna från denna fantastiska sommarkväll i Stockholm hittar ni via länken i profilen!
    Sa någon långhelg...? 👂🏻 Sparka igång nat Sa någon långhelg...? 👂🏻 Sparka igång nationaldagshelgen med att spana in bilder på @thehives från gårdagens spelning på @gronalund!
    I fredags var det fullt ös på Backstage Rockbar I fredags var det fullt ös på Backstage Rockbar i Trollhättan när inga mindre än Corroded var där och spelade skiten ur stället! Med sig hade de också SORM.

Robbans bilder från spelningarna hittar ni på crankitup.se! @corroded_sweden @sormsweden @backstagerockbar
    Förra veckan gungade det redigt när punken invad Förra veckan gungade det redigt när punken invaderade östersjön.

Mikaels bilder från Close-Up Båten hittas som vanligt på crankitup.se!

@mimikryband | @ksm3band | @trubbelgbg | @norrahospitalet | @charta77band | @lastkaj14 | @vansternaven | @gatans_lag_ | @closeup.magazine
    Ladda mer... Följ på Instagram
    Kategorier
    • Aktuellt
      • Amplified
      • CrankItUp Exclusive
      • CrankItUp Spotify
      • Video
    • Artistblogg
    • Bildgallerier
      • Bildgallerier 2012
      • Bildgallerier 2013
      • Bildgallerier 2014
      • Bildgallerier 2015
      • Bildgallerier 2016
      • Bildgallerier 2017
      • Bildgallerier 2018
      • Bildgallerier 2019
      • Bildgallerier 2020
      • Bildgallerier 2021
      • Bildgallerier 2022
    • Festival
      • Bråvalla
      • Copenhell
      • Festivalserie
      • Getaway Rock Festival
      • Metallsvenskan
      • Metaltown
      • Muskelrock
      • Sabaton Open Air
      • Skogsröjet
      • Sweden Rock Festival
      • Vicious Rock Festival
      • Wacken Open Air
    • Intervjuer
    • Recensioner
      • Albumrecension
      • Liverecension
    • Reportage
    • Tävla och Vinn
    • Tips
    • NYHETER
    • BILDGALLERIER
    • RECENSIONER
    • INTERVJUER
    • FESTIVALER
    • KONTAKT
    Senaste inläggen
    • Copenhell 2022 – Lördag
    • Copenhell 2022 – Torsdag och Fredag
    • Sister Sin – Backstage Rockbar, Trollhättan (2022-06-18)
    • Evergrey – Liseberg, Göteborg (2022-06-16)
    • Thundermother – Liseberg, Göteborg (2022-06-16)
    Facebook Instagram Twitter YouTube
    © 2022 CrankItUp.se | All Rights Reserved

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.