Vid det här laget vet du vilka Haparandas hårdaste är: sångaren och gitarristen Pär Hulkoff, trummisen Mattias ”Buffeln” Lind och basisten Jonas Kjellgren.
De enda svenska musiker som någonsin gjort episk industrimetall på lokal dialekt, som skrivit en visa om napalmregn och fått den spelad över två miljoner gånger på Spotify och som litat på att en låt om den grönländska staden Qaqortoq är en perfekt förstasingel från ett nytt album – när den släpptes i november petade låten ”Qaqortoq” genast ned Avicii och Justin Bieber från iTuneslistans förstaplats.
Singeln var också den första låten som Pär Hulkoff skrev till albumet.
Den satte tonen för vad som skulle komma att bli Raubtiers hårdaste album hittills.
”Det märktes tidigt vartåt det barkade när vi gjorde demos”, förklarar sångaren. ”Det fanns en nerv som inte hade blivit kittlad på länge, så det här är en ganska hård skiva jämfört med de andra. ’Pansargryning’ manifesterar att det fortfarande finns jävligt mycket vitalitet och aggressivitet i Raubtier.”
Eller som frontmannen vrålar i albumets första spår, programförklaringen ”Dieselrök”: ”Stå fast, slå hårt / Behöver du exempel, följ vårt”. ”Stå fast, slå hårt” råkar också vara de svenska pansarbrigadernas valspråk och det passar bandet perfekt: de håller linjen med tolv nya slagkraftiga låtar som inte kunde ha skrivits av någon annan.
Välbekant rytande spår som ”Panzarmarsch”, ”Från min kalla döda hand” och nämnda ”Dieselrök” lär bli framtida livefavoriter, samtidigt som de hittar nya nyanser i sitt sound i ödesmättade spår som ”Flugornas herre” och ”Leviatan”. Och inte nog med det – bandet har för första gången släppt in gäster i studion. Ständige turnékamraten Peter Tägtgren (Pain, Hypocrisy) körar i ”Skjut gräv tig” och allkonstnären Snowy Shaw (Notre Dame, Cans, ex-Mercyful Fate) gör ”Opus magni” ännu mer storslagen än titeln antyder.
”Trots att vi är så enkelspåriga blir musiken ändå mångfacetterad när man ställer låtarna jämte varandra”, konstaterar Hulkoff.
”Och trots att vi suttit i månader i studion och skrivit om texter, ändrat riff och solon och byggt om hela låtstrukturer, fick jag en riktig nytändning när jag hörde Kjellgrens första råmix: ’Fan, det här är bra på riktigt. Den känslan är avgörande.”
Förra året gjorde Raubtier bara två spelningar, en på Sabaton Open Air i Falun och en på Sweden Rock i Norje, där de framförde en triumferande metaltolkning av svenska nationalsången.
I år blir anfallet desto intensivare: den 27 februari, när publiken hämtat sig från den granatchock det innebär att höra ”Pansargryning”, kommer bandet att ge sig ut på en 15 spelningar lång Sverigeturné, från Haparanda i norr till Malmö i söder.
”Liveformatet är det vi värdesätter högst av allt”, fastslår Hulkoff. ”Man får aldrig glömma att vår bastard av stridsvagnar, eldkraft, allsång och taktfast arenametall är skapt för att sätta folk i rörelse. Raubtier är ett band som ska upplevas live.”
Raubtier står fast. Gör ni det?
Håll koll på Crankitup för livebilder, intervju samt recension av nya albumet!
FEBRUARI
27 Haparanda – Folkets Hus
28 Luleå – KulturensHus
MARS
01 Umeå – House Of Metal
06 Göteborg – Trädgårn
07 Halmstad James – Rockbar
12 Norrköping – Dynamo
13 Malmö – KB
14 Karlshamn – Bellevueparken
15 Örebro – Ritz
21 Borlänge – Liljan
22 Skövde – Valhall
26 Gävle – Harrys
27 Stockholm – Klubben
28 Huskvarna – Folkets Park
29 Linköping – Orient