Black metal som är nyskapande eller som bara lyckas undvika att härma andra banden? Whoredom Rife släpper platta nummer två och vi fick fatt på multiinstrumentalisten V. Einride för en kort intervju där han hade tid att berätta om kontrasterna i bandets material, musikens visuella aspekter och metalscenen i Norge.
Precis som på ert debutalbum Dommedagskvad (2017), blandar nya skivan det aggressiva och det episka. Tror du att det är viktigt att ha kontraster i sin musik?
– Ibland behöver man kontraster, men det är inte något jag bestämmer på förhand. Om det är kontraster som behövs i låten arbetar jag in det, men det får inte låta för artificiellt och förkonstlad. Det bör ske på ett naturligt sätt. Den enda kontrasten som jag använder medvetet är ”spänningen/lössläppande”(red. musikerna egen beskrivning). Det är viktigt för mitt skrivande.
En annan intressant aspekt på det nya albumet är det akustiska introt på Where the Shadows Dwell. Varför bestämde du dig för att spela ett sådant intro?
– Jag spelade riffet på akustisk gitarr och det är låtens viktigaste riff, jag använde mig bara av en annan teknik. Jag tyckte att det var en bra idé att börja låten på det sätt låten egentligen spelades in.
Hur viktig är den visuella aspekten av Whoredom Rifes musik, särskilt skivomslag? Omslaget för NID – Hymner av Hat är ganska annorlunda än Dommedagskvad, men båda är lömska och mörka, vart på sitt egna sätt. Är liksminkningen och stämningen i scenen lika viktiga på era konserter?
– Hur vi ser ut betyder lika mycket som hur vi låter, så varje aspekt av Whoredom Rife är artistiskt lika viktigt. Det är avgörande i konst att projektera utåt vad man känner inom sig. Jag tror nog jag har svarat på din andra fråga också.
Om du skulle nämna några band som hade påverkat Whoredom Rifes musik vilka skulle du välja?
– Darkthrone, Burzum, Emperor, Mayhem och Bathory.
På tal om norsk black metal, vad tror du är genrens framtid?
– Jag är inte säker på att man kan kalla det en genre längre. Det finns så många band som gör sådan annorlunda musik. Norsk black metal var en gång ett tecken på kvalitet, nu är det inget tecken på någonting. Det är bara en geografisk beteckning. Jag hoppas verkligen att de rätta banden, de som verkligen är hängivna, ska bära facklan vidare.
Hur viktigt är det att spela i sitt hemland? Skulle du vilja spela mer konserter utomlands eller fokusera på norska spelningarna?
– Vårt hemland är lika viktigt som varje annat land, men vi skulle definitivt vilja spela mer utomlands. Vi spelade nästan hälften av alla våra konserter i Norge, vi tror att det är på tiden att vi blir mer selektiva med spelningar hemma. Vi bor i ett litet land med motsvarande metalscen, det är därför vi behöver nå vidare för att spela för våra fans.